Gå direkt till innehåll
Nya svenska rymdföretaget I.S.A.A.C. består av fr.v. Mattias Hansson, grundare och vd, Cecilia Hertz, grundare, samt Christer Fuglesang, senior rådgivare.

ASTRONAUT CHRISTER FUGLESANG DELÄGARE I NYA RYMDFÖRETAGET I.S.A.A.C. AB

Hållbarhetsfrågor står av naturliga skäl högt på allas agendor och området ”space-tech” kan redan nu bidra till lösningar. Därför startar rymddesignern Cecilia Hertz företaget I.S.A.A.C. med entreprenören Mattias Hansson. Astronaut Christer Fuglesang är också med från start. Och fler delägare bjuds nu in till en spännande resa när ”oldspace” - med raketfart - blir till ”newspace”, en snabbväxande framtidsindustri.

Namnet - I.S.A.A.C. - för inte bara tankarna till en världsberömd vetenskapsman (som hade en del att säga om gravitation). Förkortningen förklarar tydligt vad det nya aktiebolaget gör: International Space Asset Acceleration Company.

I.S.A.A.C. hjälper företag och organisationer att hitta kunskap ämnad för rymden för att driva förändring på jorden. Genom att matcha befintlig avancerad rymdforskning med angelägna och aktuella behov hos företag och organisationer skapas nya affärsmöjligheter. Det finns redan otaliga exempel på denna kunskaps-transformation, inom områden som medicin, miljö, transport, kommunikation, hållbarhet, underhållning och industri, etc.

Ett känt exempel är Gore-Tex, som först togs fram för rymdfärd men som sedan blivit ett av världens mest välkända material. Rymdkunskapen togs ned på jorden!

I.S.A.A.C. använder rymdforskning/teknik för att göra stor nytta för oss alla på jorden. Framför allt kan vi använda oss av mer rymdkunskap för att lösa planetens miljöutmaningar. Omtalat exempel är hur satellitdata ger stöd till miljöövervakning.

”Resultaten av det extremt avancerade arbete som läggs ned på att ta oss ut i rymden är kunskap och teknik som även kan användas för att skapa bättre förutsättningar för oss människor på vår vackra blå planet”, säger svenske astronauten Christer Fuglesang, delägare och senior rådgivare till I.S.A.A.C.

”Vårt team av designers, astronaut och managementkonsulter är fast beslutna att hjälpa till att fixa planeten. Vi kommer att göra det i samarbete med den globala rymdsektorn som jag haft glädjen att få arbeta med under de senaste 20 åren. Tillsammans kan vi öppna dolda dörrar till rymddesign och rymdteknik - och implementera lösningar som kommer att gynna vår planet”, säger Cecilia Hertz, grundare av I.S.A.A.C, och en av världens mycket få kvinnliga grundare av rymdföretag.

Några av I.S.A.A.C.s första kunder är Jernkontoret, den svenska järn- och stålindustrins branschorganisation, fastighetsinvesteraren NREP, samt partnern The New Division, kommunikationsbyrån som leds av Jakob Trollbäck (som även bl.a. står bakom den världsberömda designen av FN:s globala hållbarhetsmål).

I.S.A.A.C. kommer i nära samarbete med ESA (European Space Agency) att identifiera rymdteknik som möter sina kunders innovationsutmaningar och bidrar till deras utveckling och skapar nya affärer.

I.S.A.A.C. samarbetar med världsauktoriteten Magnus Penker, grundare av Innovation 360 Group, hedersprofessor och författare till verk som toppat listor hos bl.a. USA Today och Wall Street Journal. Magnus Penker hjälper I.S.A.A.C. implementera rymdkunskap hos företag, för att öka affärseffektiviteten på jorden.

”Inte sedan den digitala revolutionen i början av 1990-talet har jag känt att det håller på att hända något som kommer förändra sättet vi alla lever på. Vi kan putta den här planeten framför oss, i rätt riktning, med hjälp av den enorma hjärnkraft som läggs på att utforska rymden”, säger Mattias Hansson, VD och grundare till I.S.A.A.C.

Rymdindustrin är inte bara nyttig och nödvändig, den är lönsam också. Morgan Stanley estimerar att den globala rymdindustrin kommer att omsätta en (1) trillion US dollar, eller mer, år 2040. En massiv uppgång från dagens redan höga nivåer.

Parallellt med redan aktiverade kunder kommer I.S.A.A.C. att utveckla sin process med hjälp av AI och ny teknik. Och inom kort bjuds nya partners och investerare, som vill vara med på denna rymdresa, in till exklusiv träff på Epicenteri Stockholm.

For more information, pictures and logos, please contact:

Mattias Hansson, CEO and Founder

Phone: +46(0)735-000001 E-mail: mattias@i-s-a-a-c.com