Cecilia Fredholm Vaarning, Chef Hållbara affärer på Stena Fastigheter (t.v.) tar hjälp av rymdföretaget I.S.A.A.C. och rymddesigner Cecilia Hertz (t.h.) för att skapa framtidens boende.

Stena Fastigheter tar rymden till hjälp för att utveckla dagliga liv och boende

Ett av Sveriges största privata fastighetsbolag, Stena Fastigheter, tar hjälp av rymdföretaget I.S.A.A.C. (International Space Asset Acceleration Company AB) för att finna effektiva nya lösningar på branschöverskridande utmaningar. De enorma resurser som lagts ned på forskning och innovationer kring boende och byggande i rymden kan nu komma att bidra till hur vi bor inom en snar framtid på jorden. Stena Fastigheter drar sig inte för att leta bortom stjärnorna efter de bästa lösningarna.

Stena Fastigheter publicerade nyligen den uppmärksammade rapporten ”Ungas framtidstro” som, till skillnad från vad en del tror - är mycket positiv. Ungdomar i dagens Sverige ser med stor tillförsikt på vad framtiden kommer att kunna erbjuda för intressanta möjligheter.

En bransch som ständigt stämplats som ”framtid” är rymdindustrin. Men faktum är att inget är så mycket ”nutid” som just rymdindustrin, där mycket av dagens mest intressanta innovationer kring miljö, teknik och affärer blir till resultat av enorma forskningsinsatser.

Stena Fastigheter är fast beslutna om att ligga i framkant för sina kunder och hoppas att lösningar och idéer från rymden kan komma hela fastighetsbranschen till del så småningom.

- Vi letar alltid efter de bästa lösningarna för oss och våra kunder, både när det gäller livet i vardagen och nya tjänster. När vi insåg att I.S.A.A.C. kan erbjuda ingångar till rymden så förstod vi också att en helt ny palett av användbar kunskap kan komma Stena Fastigheter till godo. Klart vi vill öppna den dörren, säger Cecilia Fredholm Vaarning, Chef Hållbara affärer på Stena Fastigheter.

Ur befintlig, men inte alltid synlig, rymdkunskap letar nu I.S.A.A.C. alternativa och innovativa svar på frågor som: Finns alternativ till dagens vitvaror, för minskad klimatpåverkan? Hur minska vattnet som spolas ut i köksvask, dusch och toalett? Vilka förändrade sociala beteenden kan ge ökade hälsoeffekter i bostäder/områden? Och så vidare. Rymden har flera intressanta svar som kommer att presenteras av I.S.A.A.C. och Stena Fastigheter.

- I.S.A.A.C. arbetar med att sprida rymdkunskap för att lösa affärs- och miljöutmaningar på jorden och då krävs det att vi samarbetar med jordens mest vågliga och framsynta bolag. Stena Fastigheter är ett sådant bolag och vi ser fram emot innovationsresan vi nu gör tillsammans, säger Mattias Hansson, VD för I.S.A.A.C.

Denna vecka träffar Stena Fastigheter, i ett arrangemang av I.S.A.A.C., representanter från den europeiska rymdorganisationen ESA i Stockholm, för att ytterligare fördjupa sig i vilka lösningar och innovationer från rymden som passar Stena Fastigheter bäst.

I.S.A.A.C. söker nu fler vågliga aktörer från alla branscher som vill testflyga vad rymden kan ge i form av skräddarsydda affärsutvecklande lösningar med hög innovativ potential. Rymden är till för alla, och det kan vara just där din nästa affär finns.

-----

För mer information, kontakta: Mattias Hansson, vd, I.S.A.A.C. <mattias@i-s-a-a-c.com>

Läs mer om Stena Fastigheter här: https://www.stenafastigheter.se

-----