Islamiska Förbundet deltar i Almedalsveckan

Islamiska Förbundet i Sverige, Sveriges Unga Muslimer och Ibn Rushd studieförbund arrangerar tillsammans följande programpunkter under Almedalsveckan.

Torsdag 7 juli

Mediabilden av muslimer

Medverkande: Rashid Mousa, kandidatexamen i IT & Kommunikationsvetenskap. Idag studerar han sista året på vetenskapsjournalistik i Umeå universitet. Rashid blev invald i styrelsen för Sveriges Unga Muslimer detta år. Han sitter även med i muslimska mänskliga rättighetskommittén som ansvarar för att lyfta fram de brott som sker mot svenska muslimer i relation till kriget mot terrorismen, genom föreläsningar och utbildningar i mänskliga rättigheter.

Tid: 13-15

Fredag 8 juli

Fredagsbön
Tid: 13-14
Plats: Sal E31, Högskolan på Gotland

Moskéns roll i det svenska samhället

Medverkande: Arne Gerdner, professor i socialt arbete vid högskolan i Jönköping, har forskat kring de muslimska församlingarnas roll i det lokala samhället. Helena Benouda, ordförande för Sveriges Muslimska Råd. Bachar Ghannoum, Islamiska Förbundet i Göteborg och en av initiativtagarna bakom Göteborgs Moské.

Tid: 14.30 – 16.00

• sveriges unga muslimer
  • ibn rushd
  • islamiska förbundet i sverige