Modulhusleverantörer får konkurrensfördelar med giltig dokumentation

Nyhet -

Modulhus med typgodkänd Isolergrund klarar framtidens krav från myndigheter, kommuner och beställare

Med typgodkänd Isolergrund ingår komplett dokumentation för upphandlingar och till bygghandlingar som visar att BBR uppfylls för grunden i varje byggnation; inkluderar alltid egenkontroll och provtryckning (färdigställd fuktsäkerhetsprojektering).

Här listar vi sex pågående projekt som gör att kommuner, byggherrar och kontrollansvariga kan säkerställa att inga husgrunder som är riskkonstruktioner byggs, framförallt gällande BBR 6:5 Fukt och 6:2 Luft.

• Moderna byggregler utan riskkonstruktioner
    Moderniseringen av våra byggregler pågår, nu med insikt i att det byggs husgrunder som är riskkonstruktioner.
    Kommittén för Modernare Byggregler
  • Får jag lov - Digitalisering av bygglovsprocess
    Förenklad bygglovshantering för alla kommuner/köpare. Godkänd dokumentation ger förtur för husleverantörer.
    RISE, Chalmers, husleverantörer m fl
  • Hur påverkar riskkonstruktioner inomhusmiljön?
    Boverket arbetar med att se över effekterna av hur inomhusmiljön kan påverkas av bla riskkonstruktioner.
    RISE, Boverket
  • Boverket uppdaterar kontrollplanen
    Boverket arbetar med en uppdatering av riktlinjer för kontrollplanen.
    Boverket
  • Information till Sveriges kommuner
    Artiklar, rättsligt vägledande rapporter och information når ut till kommuner, KA och beställare.
    RISEFuktcentrum
  • BBR för krypgrund - Se RISE film
    BBR för krypgrunder - Lars Olsson, RISE. Rättsligt vägledande tolkning av bl a BBR 6:5 Fukt och 6:2 Luft.
    RISE