Gå direkt till innehåll
Isolergrund monteras i hela Sverige av 150 certifierade grundföretag. Till varje byggnation följer provtryckningsprotokoll, egenkontroller och typgodkänning.

Moelven bygger skola i Gällivare med giltig dokumentation för grunden

Moelven Modul med typgodkänd Isolergrund uppfyller ställda byggkrav
Gällivare Kommun bygger Tallbackens nya förskola som inrymmer åtta avdelningar med plats för totalt 144 barn. Moelven blev upphandlad part och står för totalentreprenad, med typgodkänd Isolergrund som underleverantör.

- Moelven får komplett dokumentation av oss för införsäljning, beslutsunderlag till kommunen och inför slutbeskedet. Det ger dem stora fördelar säger Staffan Hvidberg, Isolergrund.

Ingen platsgjutning säkerställer tidplan

Typgodkänd Isolergrund monteras med torra byggelement utan platsgjutning och oavsett väder. För Moelven, i det här fallet, innebär det att arbetet kan planeras efter både en säkerställd tidsplan och kostnad. Isolergrunds typgodkänning medför också att fuktsäkerhetsprojektering inte behövs, att provtryckningsprotokoll och att giltiga egenkontroller läggs i projektets bygghandlingar och förenklar KAs arbete.

Barnens inomhusmiljö är viktig för kommunen

I kommunens upphandlingsunderlag är BBR ett krav, gällande grunden är det ytterst viktigt att BBR 6.2 Luft och 6.5 Fukt uppfylls. Grunden har en primär funktion för att få en frisk inomhusmiljö. Typgodkänningen ger Gällivare Kommun giltig dokumentation som visar att alla funktionskrav uppfylls, och att ingen förorenad markluft når upp i huset.

Rise film hjälper kommuner och boende

Tillsammans med RISE arbetar vi med att kartlägga hälsorisker av hälsoskadliga ämnen från marken samt ämnen som katalyseras av fukt i grunder som är riskkonstruktioner. Tyvärr byggs det riskkonstruktioner idag, då är det viktigt att de som köper och bor i husen får en garanti för en frisk inomhusmiljö och möjlighet att välja. Rise film som visar hur Boverkets Byggregler krypgrunder ska tolkas för krypgrunder, når nu ut till Sveriges kommuner.