Preliminärt bokslut för 2020 med kommentarer

Preliminärt bokslut för 2020 med kommentarer

De preliminära siffrorna visar att nettoomsättningen för 2020 uppgick till 12,7MSEK (7,8 MSEK) med ett rörelseresultat på -3,6MSEK (-6MSEK) efter finansiella poster. Efter aktivering av tidigare utsatt skattefördel landade resultatet på 0,7MSEK . Det innebär 61% ökad omsättning mot föregående år och ett försiktigt positivt resultat för första gången. Ordern till PEAB-ägda Hälsingebyggmed leverans av stommen till ett äldreboende i Hudiksvall bidrar i hög grad till tillväxten. Trots tydlig negativ påverkan av Covid-19 har bolaget nått många fina framgångar under 2020, varav särskilt kan nämnas patent i Japan, högsta betyg av Byggvarubedömningen och start av ett utvecklingsprojekt kring 100 % fossilfria byggelement. Att visas på bästa sändningstid i både Husdrömmar och Grand Designs Sverige under ett och samma år får också anses vara en framgång.

2020 var ett tufft år på flera sätt, för samhället i stort och för många familjer i synnerhet, som blivit hårt drabbade av Covid-19. IsoTimber har påverkats så till vida att all personal till slut fick korttidspermitteras med 60 % från och med december 2020, fram till åtminstone mars 2021, p g a att projekt skjutits upp med anledning av pandemin. Fabriken fick stängas ned helt en kort period, men ingen smittspridning påvisades som tur var och kunde öppna strax igen. Funktionerna i organisationen har bibehållits under tiden, för en fortsatt stabil hantering av sälj- och offerthantering, och att enkelt kunna växla upp vid en större orderingång. Företaget har p g a Covid-19 erhållit stöd för korttidspermittering, samt även beviljats uppskov med skatter och avgifter.

Samtidigt har bolaget nått många fina framgångar under 2020, varav en är den ökade omsättningen med 61 %. Den beror främst på IsoTimbers hittills största affär, stommen till ett äldreboende i Hudiksvall med 48 lägenheter och 4900 m2 bruttoarea (BTA) som levererades till det PEAB-ägda Hälsingebygg. Med tanke på projektets storlek och att det gav bolaget ytterligare en mycket nöjd kund så är det ett väldigt värdefullt referensobjekt. Arbetet med att skapa ett strategiskt partnernätverk med arkitekter och entreprenörer har fortsatt. En ny Teknikhandbok har släppts, vilken är ett viktigt verktyg för just dessa aktörer, men även för byggherrar. Bolaget har en intressant pågående diskussion med två stora aktörer inom branschen kring en stark samarbetsstruktur i leveranser, vilken kommer att ha stor betydelse om den går igenom.

Forskning och utveckling genom samarbete är fortsatt viktigt för bolaget. Förutom det pågående EU-projektet InFutUReWood startades ett nytt forskningsprojekt; 100 % fossilfria byggskivor och byggelement, där ett fossilfritt biobaserat lim utvecklas i samarbete med två stora bolag i branschen och med RISE som projektledare. Likaså startades projektet Framtidens design där deltagarna utgör hela kedjan från beställare (driftansvarig) - tillverkare - återvinningsindustri, med syfte att förbättra möjligheterna till återbruk av träbyggnader. Bolaget har även engagerat sig för att stötta projektet Jamtli Living University med fokus på hållbarhet. Ett mycket viktigt steg under 2020 var att bolagets produkt blev publicerad med 'Rekommenderas' (högsta betyg) av Byggvarubedömningen (BVB) som vill främja hållbart byggande genom att ställa krav på produkters kemiska innehåll likväl som miljöpåverkan under livscykeln. Vidare blev bolaget inbjudan att presentera sig som ett gott exempel på temat Cirkulär ekonomi vid två olika webinarier, anordnade av Miljö- och Klimatrådet Jämtlands län och Avanto Ventures genom Nordic Circular Economy Ecosystem LOOP. Som ytterligare ett tecken på bolagets genuina hållbarhetsarbete blev IsoTimber uttaget som en av tre finalister i Årets Hållbara Företag i Guldgalan 2020.

Personalen har via anonyma enkätsvar skattat arbetsmiljön som mycket bra. Det är av största vikt att de trivs och känner sig trygga på sitt arbete. Logistiken i fabriken har förbättrats och ny placering av lättviktstraverser och montagebord ger ett mera effektivt produktionsflöde och en förbättrad arbetsmiljö.

Ett viktigt signalvärde för IsoTimbers unika vägg är att produkten beviljades ett patent i Japan som registrerades i december 2020. Vi hoppas att det kan tolkas som ett gott tecken för att patentansökningarna i Europa och Kanada också kommer att beviljas så småningom.

På temat framgång får även nämnas att hela två husbyggnationer visades i tv på bästa sändningstid med stommar från IsoTimber. Det var i ”Husdrömmar” och ”Grand Designs Sverige”.

Statistik från Trä- och Möbelföretagen (TMF) visar att leveranserna av flerbostadshus med stomme av trä ökade med 18 % under 2020. Klimat- och hållbarhetsambitioner anses fortsatt medföra en positiv trend för trähusbyggandet. Baserat på produktens unika och goda hållbara egenskaper, samt marknadens trend, bedöms bolaget ha goda chanser att ytterligare öka omsättningen starkt under kommande år.

Håvard Jegerstedt, VD

havard.jegerstedt@isotimber.se

IsoTimber Holding AB (publ)

Org.nr 556748-4679

Douglas Bjelkström

Presskontakt VD +46 (0)63-554 12 18

Välkommen till IsoTimber Holding AB (publ)!

IsoTimber tillverkar husstommar med millimeterprecision i sin fabrik i Östersund. Den bärande trästommen är unik med isolerande luftkanaler i väggen, utan plast eller extra isolering. Väggelementen monteras enkelt på byggplats av kund. Säljfokus ligger på äldreboenden, LSS, flerbostadshus och förskolor/ skolor. Stommar till arkitektritade villor kan levereras via kundens byggfirma. Ett hundratal byggnader har tillverkats sedan etableringen 2007 och företaget har idag 10 anställda.

IsoTimber Holding AB (publ)
Ställverksvägen 1
83152 Östersund