VD informerar

VD informerar

VD för IsoTimber, Douglas Bjelkström, ger en försiktigt positiv bild för bolagets kommande utveckling under 2023 och informerar att omsättningen för 2022 ökade med mer än 27 % jämfört med föregående år.

Jag har nu varit VD sedan den 15 oktober och känner att det är på tiden med ett nyhetsbrev. Den första tiden har jag prioriterat att sätta mig in i bolaget.

Det går inte att undvika att media målar upp en ganska mörk bild för 2023. Hög inflation och en ränta som följer i dess spår. Till det kraftigt höjda byggpriser, som inneburit att bostadsbyggandet har reducerats.

Man ser redan nu hur företag i byggbranschen skriver ner sina prognoser och en del varslar även personal. Flera producenter av småhus har helt stoppat sina fabriker.

Då verkar det kanske lite omvänt att jag ändå är försiktigt positiv inför 2023. Jag grundar detta på fyra saker.

Vår huvudsakliga råvara är trä och virkespriserna har sjunkit från historiskt höga nivåer i början på 2022, till en nivå där vi får ihop kalkylen. Jag ser inte att virkespriserna kommer att stiga på kort sikt, utan snarare kanske falla något.

Vi ser att man idag mer eller mindre är tvungna att projektera hållbart för att kunna få markanvisningar runt om i Sverige. Isotimber är ett byggsystem som kan hjälpa fastighetsutvecklare med just detta, då vår produkt är ett mycket hållbart alternativ och ger dessutom goda möjligheter till återbruk.

Vi lyckades trots vikande produktion under Q4 att investera i en till produktionslinje. Den ger oss bra möjligheter att möta den ökade orderingång, som jag ser kommer på grund av beskrivna anledningar ovan.

IsoTimber har även fått en ny storägare genom Trä Invest Sverige AB, vars ägande uppgår till ungefär 16 %. Ägarna av Trä Invest Sverige AB har ett synnerligen stort nätverk inom bygg- och fastighetsbranschen. Genom detta får vi möjlighet att komma in tidigt i upphandlingsprocesserna i större projekt, som är av väsentlig betydelse för bolaget.

Jag kommer att återkomma med mer finansiell information, men kan redan nu berätta att vi under 2022 ökar i omsättning till 17(13,3) miljoner kronor och förbättrar resultatet.

Tills nästa brev så återstår det nu bara för mig att önska er alla en riktigt bra början på det nya året.

Douglas Bjelkström, VD

Douglas Bjelkström

Presskontakt VD +46 (0)63-554 12 18

Välkommen till IsoTimber Holding AB (publ)!

IsoTimber tillverkar husstommar med millimeterprecision i sin fabrik i Östersund. Den bärande trästommen är unik med isolerande luftkanaler i väggen, utan plast eller extra isolering. Väggelementen monteras enkelt på byggplats av kund. Säljfokus ligger på äldreboenden, LSS, flerbostadshus och förskolor/ skolor. Stommar till arkitektritade villor kan levereras via kundens byggfirma. Ett hundratal byggnader har tillverkats sedan etableringen 2007 och företaget har idag 10 anställda.

IsoTimber Holding AB (publ)
Ställverksvägen 1
83152 Östersund