Rasmus och Anna har byggt sitt drömhus mitt ute i skogen.

Hus med stomme från IsoTimber i Grand Designs på TV4

@skogsvilla_1 presenteras på Grand Designs måndag 30:e nov kl. 20:00 på TV4.

Vi har redan fått ta del av jättefina hus och drömmar, men nu är det dags för ett hus byggt med IsoTimber. När Rasmus och Anna ville bygga sitt drömhus mitt ute i skogen, så valde de IsoTimbers stomsystem av trä och luft, i kombination med KL-trä från Stora Enso. Utöver ytterväggar som består av 100 mm KL-trä + 200 mm IsoTimber, levererade IsoTimber även mellanbjälklag i KL-trä och takstolar från TASS.

Huset ligger mitt i skogen och en bit från farbar väg, vilket omöjliggjorde montage med kran. Vi anpassade storleken på väggarna så att de skulle kunna lyftas med helikopter. På 9 timmar blev alla 41 ytterväggselement och de 6 bjälklagsskivorna monterade, samt att takstolar lyftes upp. Huset blev tätt otroligt snabbt, vilket möjliggjorde att arbete ”inomhus” kunde påbörjas tidigt.

Citat från RPJ Bygg:

Fördelarna med att bygga med IsoTimber, är bland annat det snabba montaget. Det behövs ingen plast eller extra isolering, vilket gör att många timmar på byggplats sparas. Det behövs heller inte några särskilda förkunskaper för att resa en IsoTimber stomme. Detaljerade montageritningar ger de bästa förutsättningar för att lyckas, tillsammans med förberedelser på byggplats.

Stort tack för förtroendet Anna, Rasmus och RPJ Bygg!