IsoTimber i nytt samarbete med Plockhugget AB

IsoTimber i nytt samarbete med Plockhugget AB

IsoTimber vill både att trähusbyggandet ökar och att mångfalden i skogen bevaras. Därför inleder vi nu ett samarbete med Plockhugget AB.

Plockhugget AB erbjuder träråvara från lokalt och helt hyggesfritt skogsbruk med betydligt högre miljökrav än befintliga certifieringar, som FSC eller PEFC. De etablerar nu sin verksamhet i Jämtland för att koppla ihop kedjan skogsägare – sågverk – köpare.

Vi måste alla göra vårt bästa för att forma ett hållbart samhälle. Kalhyggen (så kallat trakthyggesbruk) är den dominerande avverkningsmetoden i Sverige idag men med kalhyggesfritt skogsbruk (kontinuitetsskogsbruk) bevaras hela tiden ett fungerande ekosystem med skogskänsla och biologisk mångfald. Att använda råvara från hyggesfritt skogsbruk stämmer väl överens med naturens rättigheter, som vi berättat om tidigare. För att vi som bolag även på sikt ska kunna bedriva näringsverksamheten i den omfattning vi vill behöver råvaran tas ut med skonsammare avverkningsmetoder än idag.

Ett hyggesfritt skogsbruk gynnar skogsägaren då en varierad och flerskiktad skog med lövinblandning ger bättre motståndskraft mot stormar, angrepp av skadeinsekter och bränder, vilkas skador förväntas öka i takt med klimatupphettningen. Av dessa skäl tror vi att intresset för ett kalhyggesfritt skogsbruk kommer att vara stort hos både skogsägare och slutkunder.

Både Isotimber och Plockhugget satsar även på att gynna lokalsamhället, såväl socialt som ekonomiskt. Plockhugget ger en möjlighet för små skogsägare att sälja sin skog direkt till en intresserad marknad. Lokala och små sågverk får chans att ta fram de dimensioner som slutkunden i närområdet behöver. Med IsoTimbers husstommar gynnas en lokal byggare i närheten av byggplatsen, tack vare att de får sköta monteringen av stommen och ofta vidare entreprenadarbete. På så vis ökar antalet lokala arbetstillfällen.

Plockhugget letar nu både skogsägare och sågverk i Jämtland för att kunna bli leverantör till IsoTimber och andra slutkunder. En utmaning kan vara att små sågverk inte har utrustning att hållfasthetsklassa virket. IsoTimber skulle i dagsläget till exempel behöva klass C14. Men Jämtland är ett starkt skogslän med mycket kunskap om att sköta skogen på ett hållbart sätt, så vi tror på att de kommer att hitta rätta samarbetspartners för nå sitt mål.

Det ska bli spännande att se hur Plockhugget utvecklas och IsoTimber ser fram emot att kunna få hyggesfri träråvara levererad.

Bygg hus med ett hälsosamt och klimatsmart byggmaterial för din egen och miljöns skull! Våra väggar består av trä med isolerande luftkanaler, ingen tilläggsisolering eller fuktspärr av plastfolie behövs! Våra isolerade träväggar ger därför en hälsosam inomhusmiljö samtidigt som de bidrar i kampen mot den globala uppvärmningen.