Styrelseordförande Janina Östling med demoblock av IsoTimber tillverkat med 100 % biobaserat lim och plywood.

IsoTimbers ordförande Janina Östling nominerad till Årets Träbyggare 2022

- Det är mycket hedrande att IsoTimbers styrelseordförande Janina Östling är nominerad till priset Årets Träbyggare 2022. Det säger bolagets vd om det pris som instiftats för att synliggöra goda ambassadörer som bidrar till utveckling, kunskapsspridning och inspirerar till att medverka i ett hållbart träbyggande.

Forskningsinstitutet Research Institutes of Sweden (RISE), branschorganet Trä- och Möbelföretagen (TMF) och innovationsarenan Smart Housing Småland har tillsammans instiftat ett nytt pris, Årets Träbyggare.

Följande kriterier är uppsatta för att nomineras till priset:

• bidrar till utvecklingen av träbyggandet
• gärna delar med sig av sina erfarenheter till gagn för branschen
• inspirerar andra till att medverka i utvecklingen
• agerar som en ambassadör för ett hållbart träbyggande

Organisationerna som tilldelar det aktuella priset besitter mycket stor kunskap om träbyggnation och med respekt för att det är dessa tre aktörer som valt ut de nominerade tycker vd Mikael Östling att det känns särskilt betydelsefullt.

Styrelseordförande och hållbarhetschef Janina Östling tillägger att:

- Det här är en bekräftelse på att vårt arbete och engagemang verkligen kan påverka och bidra till ett mer hållbart samhälle. Jag är otroligt glad över den här nomineringen, tänk att jag har inspirerat andra till att medverka i utvecklingen av ett hållbart träbyggande, det känns fantastiskt!

Övriga nominerade är Elsa Fahlen, innovationsledare hos Göteborgs stad, och Deromes hållbarhetschef Anders Carlsson. Elsa har jag inte träffat, men hon har jobbat med ett viktigt och inspirerande projekt - fossilfria Förskolan Hoppet, säger Janina Östling. Anders har jag jobbat med i två forskningsprojekt hittills, InFutUReWood och Framtidens design. Han är väldigt lätt att jobba med, och är både kunnig och inspirerande! Jag är mycket stolt över att vara nominerad tillsammans med Elsa och Anders.

Priset till Årets Träbyggare delas ut på Trähusdagarna, som arrangeras 17 maj på Elmia i Jönköping.

Mikael Östling, vd