Lada fint fångad av Dagens Industri

Lada fint fångad av Dagens Industri

Arkitekten Daniel Widmans fritidshus Ljungdalen har ett formspråk som påminner om en lada, med koppling till natur, historia och hållbarhet. Dagens Industri har skrivit ett reportage om huset och fångar samtidigt ett högaktuellt tema, att folk gärna vill bygga i trä och bo nära naturen.

Vi noterar att Dagens Industri lyfter en av våra tidiga leveranser i ett fint reportage den 14 mars 2021, se https://www.di.se/nyheter/hallbarhet-i-fokus-nar-arkitekten-ritade-sin-egen-fjallstuga-ingen-botox/. Det är arkitekten Daniel Widmans fantastiska fritidshus som byggdes 2014 till en kostnad under 2 miljoner kronor enligt artikeln. Det ligger i Ljungdalen och Daniel ritade huset till sig och sin familj. De har nu hunnit njuta av huset och naturen under många ledigheter och meddelar att de mår så gott när de är på plats. Trä är det genomgående byggmaterialet och huset valdes ut som en av finalisterna till det prestigefyllda Träpriset år 2016. Huset beskrivs i detalj på hemsidan för Svenskt Trä, se https://www.svenskttra.se/inspiration/trapriset/traprisbockerna/ljungdalen/.

”Det är så klart upplyftande att mitt arbete synliggörs på det här sättet, väldigt roligt! Men framförallt är jag glad att det hållbara byggandet framhävs, den starka värdegrund jag arbetar efter varje dag!”
säger Daniel.

Nu är det snart sju år sedan huset uppfördes, men det känns mer aktuellt och relevant än någonsin. Intresset för att bygga i fjällnära områden har enligt vår erfarenhet ökat väldigt mycket under senaste året, menar IsoTimbers VD Håvard Jegerstedt. Många hänvisar till pandemin som orsak, och oavsett anledning så ser vi att både fastighetsutvecklare och privatpersoner har allt fler byggprojekt på gång i fjällvärlden. ”Vi har en rekordstor mängd intresseförfrågningar just nu, och för oss är det tydligt att folk vill bygga i trä” säger Håvard. Husets form i sig påminner om en lada, där arkitekturen återkopplar till natur och historia. I ett nyligt avsnitt av tv-serien Husdrömmar uttrycker arkitekten och programledaren Gert Wingårdh just att det är populärt att bygga hus med formen av en lada. Det bekräftar en annan sak, att IsoTimbers kunder är tidigt ute och skapar nya trender, samtidigt som fokus är att bygga hållbart.

Daniel Widman, Arkitekt SAR/MSA

daniel@lowenwidman.se