Jörgen Lundgren och Björn Johansson.

Ny huvudägare i IsoTimber – med positiv utveckling i sikte

Nu kan IsoTimbers styrelse informera att Björn Johansson, aktieägare sedan 2016, har klivit in som huvudägare i bolaget. Det har skett dels genom AB SkrotJohan Invest (23,04 %), dels genom det nybildade bolaget Trä Invest Sverige AB (16,02 %) som Björn äger tillsammans med Jörgen Lundgren via bolag. Grundaren, och tidigare huvudägaren, Mikael Östling kvarstår som ägare av 8,11 %. Styrelsen ser positivt på de nya ägarnas starka nätverk inom bygg- och fastighetssektorn. Samtliga parter ser möjligheten till en positiv utveckling för bolaget i sikte.

Styrelsen för IsoTimber Holding AB (publ) (Org.nr. 556748-4679) informerar härmed att bolaget har en ny huvudägare genom AB SkrotJohan Invest (Org.nr 556738-2568), ett bolag helägt av Björn Johansson. Ägarandelen i IsoTimber uppgår till 23,04 %. Dessutom har som tidigare meddelats, Trä Invest Sverige AB (Org.nr. 559377-9563) en ägarandel på 16,02 %.

För grundaren Mikael Östling har det varit viktigt att rätt typ av ägare tar över huvudägarskapet. Någon som dels kan bidra till stärkta affärsmöjligheter, dels är kapitalstark och samtidigt genuint står bakom bolagets grundvärderingar.

-Det känns skönt att ha landat i ett skifte som blir bra för bolaget. Jag har känt Björn Johansson sedan länge. Att han nu väljer att kliva in, och dessutom har fått med sig Jörgen Lundgren på tåget, det ser jag som mycket positivt. Jag uppskattar deras starka engagemang och arbete för bolaget, vilket kan göra riktigt stor skillnad för bolagets positiva utveckling, säger IsoTimbers grundare Mikael Östling.

-Jag har varit aktieägare länge i IsoTimber och har sett att marknadspotentialen för vår hållbara produkt blir bara starkare och starkare, säger Björn Johansson, numer den störste ägaren i IsoTimber.

Björn Johanssons bolag AB SkrotJohan Invest, har tidigare varit ett företag med huvudsakligen egen industriell verksamhet, men har idag utvecklats till ett fastighets- och investeringsbolag. Förutom investeringen i IsoTimber så har SkrotJohan även bland annat investerat i hållbar utveckling som innefattar nya energilösningar i sol- och vindteknik, samt batteriteknik för laddstationer.

-När jag berättade om IsoTimber för Jörgen blev han direkt intresserad. Vi bildade Trä Invest Sverige AB tillsammans för att vi ser en möjlighet att utveckla något positivt tillsammans inom branschen. Jag tror att vi kan skapa något riktigt bra med IsoTimber, säger Björn Johansson.

Jörgen Lundgren har lång erfarenhet från ledande befattningar och vd-positioner inom ett flertal börsnoterade banker och fastighetsbolag.

-Jag känner stort engagemang för det viktiga hållbarhetsarbete branschen kan bidra med. IsoTimber har kommit mycket långt på den resan vilket jag tycker är stimulerande, säger Jörgen Lundgren, en av huvudägarna.

Engagemanget från de nya ägarna är mycket välkommet även från styrelsens sida. Förutom att de bidrar med gedigen erfarenhet av att utveckla bolag rent allmänt, så har Jörgen Lundgren dessutom erfarenhet av att börsnotera bolag, vilket kan vara värdefullt på sikt.

-Styrelsen uppskattar att de nya huvudägarna via lång erfarenhet byggt upp ett mycket starkt nätverk inom bygg- och fastighetssektorn. Vi ser det som ett välkommet tillskott för IsoTimber. Genom nya huvudägaren har kapital tillförts och vi genomför nu en investering i vår produktionsanläggning och dubblar därmed vår kapacitet, säger styrelseordförande Janina Östling.

Styrelsen IsoTimber Holding AB (publ)