Classe tillbaka i sadeln igen

Så avslutade Team Rynkeby cykelturen till Paris

Den stora cykelresan till den franska huvudstaden är nu genomförd. Detta stora och komplexa välgörenhetsarrangemang genomfördes helt enligt plan och blev precis så lyckat som det kunde bli. Till och med vädret gav de bästa förutsättningarna för cyklisterna och alla inblandade var mycket nöjda!

Redan dagen därpå hade majoriteten av de 200 följebilar som med absolut toppklass servat och ledsagat alla de 48 lagen under den 17:e turen till Paris, lämnat staden för hemfärd.
Team Rynkeby fick ett underbart mottagande den 8 juli 2018. En varm och solig dag där tusentals supportrar, vänner och familjemedlemmar till deltagarna bjöd på ett mycket fint mottagande på Prairie du Cecle Sud i det nordöstliga hörnet av Paris. Det var där Europas största välgörenhetscykling avslutade sin 17:e tur till förmån för barn med allvarliga sjukdomar.

Unik gemenskap i lagen

Den rekordstora Team Rynkeby-uppsättningen har i år bestått av 1 900 Team Rynkeby-cyklister och 450 medhjälpare fördelat på 48 lag från Sverige, Danmark, Norge, Finland, Färöarna och Island.

Alla startade sin resa mot Paris från olika orter cirka 8 dagar innan och har följt olika rutter mot Paris, så avslutningsdagen var första gången som alla lagen var samlade.

En mäktig upplevelse att se så många cykelhjältar rulla in under målportalen. I år ägde målgången rum efter 1632 kilometer (för Team Täby) på en helt fantastiskt vacker rutt, bl.a. längs vackra floder och sagolika slott. En ganska svårslagen resa och ett minne för livet.

Medlemmarna upplevde en härlig gemenskap i hela Norden. Med likadana kläder cyklar de för samma goda sak, så det spelar ingen roll var man själv kommer ifrån. Det är underbart att se hur stark gemenskapen är en sån här dag berättade en av deltagarna.

Team Rynkeby överlämnar de insamlade pengarna vid olika arrangemang i Danmark, Norge, Finland, Färöarna och Island i september månad. De svenska deltagarna överlämnar årets rekordstora summa den 6 oktober, som kommer att bli en storslagen familjedag. Då cyklar man i parad mot slutdestinationen Stortorget i Malmö. Alla hälsas välkomna att delta i festligheterna, som börjar kl 10.

Efter 10 månader av hårt slit, där deltagarna aktivt arbetat med att samla in pengar, kommer det slutgiltiga beloppet att offentliggöras och en check kommer att överlämnas kl 13.30.
Hela programmet hittar du här

Under projektåret 2017 samlade Team Rynkeby in totalt 83,1 miljoner kronor till kampen mot barncancer, varav 26,7 miljoner gick till Barncancerfonden i Sverige. Detta år siktar man på nya insamlingsrekord.

Hur gick det för ISOVER-Classe då?

Jodå, tackar som frågar hälsar Classe! Det blev ju tyvärr ingen tur till Paris med Teamet detta år, men han är en tuffing och återhämtade sig ganska snabbt efter den obehagliga kraschen under Vätternrundan.

Inte långt efter att Classe firat sin 65-årsdag i somras, så var han snart uppe i sadeln igen, om än lite försiktigt. När hans räcer-cykel, döpt till ”Rynkan”, också fått sin egen rehab på cykelverkstaden, så siktar Classe nu på att kunna genomföra cykelresan till Paris med Rynkeby-teamet under 2019.

Denna gång verkar han få ytterligare trevligt sällskap. Hans fru Annika vill inte längre vara ”cykel-änka” och tränar nu för att cykla tillsammans med honom till Paris. Kanske även för att hålla ett vakande öga på honom så att han inte råkar ut för fler vurpor eller kanske cyklar fel ;).

Visst är det ändå fantastiskt att utifrån en motgång så föds nya utmaningar och nya möjligheter. Precis som i kampen mot cancer – en kamp vi aldrig får ge upp!

Se filmsnutt från sista etappen här