Vår egen Nicklas Andersen i nya tågdepån i Eskilstuna,med en av de stora men lätta rörskålarna

Reportage: Nya tågdepån i Eskilstuna har fått lätta och högeffektiva rörskålar från ISOVER

PEAB Anläggning fick uppdraget av Eskilstuna kommun för nybyggnad av den nya tågdepån i Eskilstuna. Det är en ca 250 meter lång byggnad som ska rymma fyra tågset för service och underhåll av de 33 nya regionaltågen som från 2019 ska trafikera området med MÄLAB AB som förvaltare.

Unikt projekt med många inblandade parter

I projektet ser Assemblin till att alla installationer blir utförda. Via grossisten Bevego levererar ISOVER energieffektiva rörskålar i glasull till FM Isolering som monterar isoleringen. För projektering ansvarar Kadesjös Ingenjörsbyrå.

Depån som byggs i Eskilstuna är en ny typ av projekt. Nybyggnaden genomförs i form av totalentreprenad, så kallad partnering, i samarbete mellan Eskilstuna kommun, MÄLAB, PEAB Anläggning och projektörer. Detta för att kunna leverera bästa produkt utifrån angivna förutsättningar.

Valet av produkt är kritiskt på flera sätt

Projektet är projekterat enligt AMA VVS 2016 där man valt isoleringsnivå A. Detta innebär tjocka rörskålar för minsta möjliga energiförlust och detta krav möter CLIMPIPE Section Alu2, en energieffektiv rörskål med ytbeklädnad av rutmönstrad glastrådsförstärkt aluminiumfolie med marknadens bästa lambdavärde (isoleringsförmåga) för mineralull.

Nicklas Andersén, regionchef Öst på ISOVER berättar:

– När krav ställs för riktigt energieffektiva rörskålar, med en isolertjocklek upp till 120 mm betyder vikten för isolermaterialet väldigt mycket, särskilt vid själva installationen.

När man väljer glasull till installationerna så erhålls många fördelar. Främst får montörerna en stor förenkling i hanteringsprocessen; dels eftersom rörskålarnas låga densitet skapar en lättare produkt, vilket resulterar i en bättre arbetsmiljö och snabbare installation. FM Isolering är mycket nöjda med leveranserna i detta projekt, där höga krav ställts på leveranssäkerhet. Fler fördelar med ISOVERs rörskålar är att vi använder upp till 80 % returglas vid tillverkningen och 100 % grön el!

– Enkelt förklarat: Tid, miljö, materialegenskaper och kostnader optimeras vid valet av ISOVERs lösningar, säger Nicklas.

Stor anläggning med plats för mycket underhåll

Anläggningen består av en verkstad med fyra verkstadsspår, en hall för tvätt, sanering och avisning samt en städbyggnad. Byggstart var i december 2016 och depån ska vara färdigställd andra halvåret 2018 för att sedan tas i bruk av MÄLAB. De nya tågen ska levereras 2019.

Anläggningen för tågunderhåll är placerad på Gredby bangård och har direkt anslutning till alla spår och perronger på Eskilstuna centralstation.

Fakta om tågdepån i Eskilstuna

Beställare: Eskilstuna kommun
Projektering: Kadesjös Ingenjörsbyrå
Byggnation: PEAB Anläggning AB