Ulf Arnemo, VD Climate Recovery

Isover ingår samarbete med Climate Recovery

Isover och Climate Recovery ingår ett samarbete där Climate Recovery kommer att erbjuda Isover CLIMAVER®, en ljuddämpande rektangulär ventilationskanal av glasull från återvunnet glas, till svenska marknaden.

Climate Recovery tillverkar och säljer idag runda, ljuddämpande, förisolerade kanaler av återvunnet material i storlekarna Ø125-Ø315. I och med samarbetet med Isover kommer Climate Recovery att erbjuda ett breddat produktprogram där kompletta ventilationsinstallationer kan monteras med förisolerade och ljuddämpande kanaler även för större storlekar i rektangulärt utförande.

Climate Recovery Originator, en förisolerad rund kanal av återvunnet glas

- Detta blir ett unikt och mycket starkt erbjudande till kunder med höga krav kring hållbarhet och energieffektivitet. Samarbetet är en ”perfect match” och de största vinnarna kommer att bli kostnads-, miljö- och energimedvetna fastighetsägare samt hyresgäster till fastighetsägare som installerar framtidens ventilationskanaler, säger Ulf Arnemo VD på Climate Recovery.

Både Climate Recoverys och Isovers produkter är tillverkade av glasull. Det ger komprimerbara produkter och platta paket vilket bidrar till minskat antal transporter.

- Climate Recovery är ett innovativt företag med unik kunskap och erfarenhet som liksom Isover har fokus på cirkulärt byggande. Tillsammans kan vi erbjuda en totallösning av självbärande och förisolerade kanalsystem, som ett alternativ till traditionella plåtkanaler, något vi är helt ensamma om inom ventilationsbranschen, säger Per Ferm, Kategorichef Teknisk isolering, Isover.

CLIMAVER®, en förisolerad rektangulär kanal tillverkad av återvunnet glas