Outsourcing allt vanligare bland offentliga verksamheter

ISS får nya kunder inom den offentliga sfären. Den här gången gäller det två nya kontrakt i Småland när Kronobergs län och Västerviks kommun köper servicetjänster för sammanlagt 31 miljoner kronor.

Det blir allt vanligare att landets kommuner och landsting konkurrensutsätter sina verksamheter och låter privata aktörer ta över drift och service. Kostnadsbesparingar på upp till 30 procent är inte ovanligt jämfört med att driva verksamheten i egen regi. Nu tecknar ISS avtal med Kronobergs läns landsting och Västerviks kommun. Det nya samarbetet med Kronobergs läns landsting gäller skötseln av transport- och vaktmästeritjänster till centrallasarettet i Växjö. Avtalet löper i tre år och är värt 17 miljoner kronor och de styrande räknar med att göra betydande kostnadsbesparingar.

– Vid val av leverantör var priset den avgörande faktorn efter att alla kvalitetskrav var uppfyllda, och vi räknar med besparingar i storleksklassen 30 procent, förklarar centrumchef Petra Larsson på Kronobergs läns landsting.

För upphandlingschefen på Västerviks kommun, Ulla Öhrn, var även priset en faktor som styrde när man valde att konkurrensutsätta den kommunala verksamheten. I och med valet av externa leverantörer räknar hon med att sänka driftskostnaderna med cirka 30 procent, eller drygt 10 miljoner kronor om året. Men det finns även andra skäl till att den kommunala driften läggs ut på entreprenad.

– Från kommunledningens sida handlar det även om att främja det lokala näringslivet. Men valet av ISS som leverantör grundar sig i att vi har haft dem som entreprenör sedan tidigare, vilket har fungerat alldeles utmärkt, förklarar Ulla Öhrn.

Bara under de senaste åren har ISS märkt av en kraftig efterfrågeökning från just kommuner och landsting som vill effektivisera verksamheten och göra kostnadsbesparingar. Något som bekräftas i den Outsourcingbarometer som ISS publicerade tidigare i år.

– Det här är helt klart en tydlig trend. Stora kostnadsbesparingar är naturligtvis ett starkt vägande skäl till att allt fler väljer en outsourcinglösning. Men en väl fungerande kvalitetsuppföljning och lång erfarenhet av personalövertag tror jag också fäller avgörandet till vår fördel i den här typen av upphandlingar, säger Jörgen Lindqvist, försäljningsdirektör på ISS.

Christer Ekelund, pressansvarig, ISS Facility Services AB, christer.ekelund@iss-fs.se, 0734-36 53 55

• christer ekelund
  • jörgen lindqvist
  • personalövertag
  • kostnadsbesparing
  • outsourcingbarometern
  • ulla öhrn
  • upphandlingschef
  • växjö
  • vaktmästeritjänster
  • vaktmästeri
  • transporttjänster
  • västerviks kommun
  • kronobergs län
  • konkurrensutsättning
  • servicetjänster
  • service
  • offentlig upphandling
  • offentlig sektor
  • outsourcing

ISS Facility Services AB är Sveriges och Nordens största tjänstekoncern med 12 000 resp. 42 000 medarbetare. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden: FM, fastigheter, mat & dryck, städning, kontor, trafiktjänster. ISS ingår i ISS A/S, som ägs av bl a EQT. Koncernen har ca 500 000 anställda i 53 länder, vilket gör den till en av världens fem största privata arbetsgivare.