Pressmeddelande 17 december 2020

Nominerade till design- och arkitekturpriset Swedish Design Awards by RUM 2021

För åttonde året i rad uppmärksammar förlaget It is Media de främsta aktörerna inom skandinavisk arkitektur och design och delar ut den prestigefyllda utmärkelsen Swedish Design Awards by RUM 2021. Priset vill uppmärksamma såväl etablerade aktörer som nykomlingar inom arkitektur, inredning och design med ambitionen att främja både kreatörerna och branschen. Priskategorierna är Årets Arkitektur, Årets Möbel, Årets Inredningsföremål och Årets Uterum.

Swedish Design Awards by RUM 2021 är startskottet för Stockholm Design Week och inleder veckan med en stor prisceremoni då alla vinnare offentliggörs.

Juryn
Den framstående juryn består av välrenommerade arkitekter, formgivare och designjournalister med arkitekturhistoriker Martin Rörby som återkommande ordförande. Årets jury består av Eero Koivisto/Claesson Koivisto Rune, Rahel Belatchew/Belatchew Arkitekter, Clara von Zweigbergk/formgivare & illustratör och Shane Schneck/formgivare & arkitekt, Svante Öquist/inspiratör & tidigare chefredaktör samt chefredaktören på tidskriften Rum Cecilia Öfverholm, chefredaktören på Rum Hemma Amina Djemili, chefredaktören på Nya Rum Josefin Udén och chefredaktören på Rum Ute Bettina Bieberstein-Lee.

Nominerade till Swedish Design Awards by RUM 2021

Årets Arkitektur 2021

Kunskapshuset av Liljewall Arkitekter
Vad som händer när ett helt samhälle ska flyttas är nästan omöjligt att förstå. Särskilt i fallet med Malmberget som helt elminieras och med det också minnen och historia. Det var vid denna ättestupa Liljewall Arkitekter skred till verket och skapade en helt ny, betydelsefull och vänlig byggnad för gymnasie- och vuxenskolan i Gällivare. Det röda Kunskapshuset är nu redo att ta emot 1000 personer varje dag, i sin stolta gestaltning dominerad av samisk kultur och dess hantverk med inspiration av såväl gruvan som naturen.
@liljewall_arkitekter

Naturen
Naturen har stått mänskligheten bi under tusentals år. Så även detta svåra år 2020 när vi inte kunde arbeta eller umgås inomhus. Vi vill hylla vårt gemensamma utomhusrum som alltid håller öppet, alltid välkomnar oss och ger oss syre för att fortsätta kämpa och glädjas. Naturen har alltid tagit hand om oss. Nu betalar vi tillbaka.

Stockholms filmfestival – Secret location screenings
När Stockholms filmfestival lamslås av en pandemi vill den ändå visa omtanke om landets filmälskande befolkning. Den hittar sin lösning i att bjuda in filmbesökare till hemliga platser. Första biljettsläppet säljer slut på 40 sekunder. Folk törstar efter kultur och filmfestivalens team är kreativa själar som hittar lösningar i fängelser, reaktorhallar och andra spännande platser som bidrar till filmupplevelsen – och gör den möjlig.
@sthlmfilmfest

Årets Möbel 2021

Sidobord Sake Tables av Note för Ariake
Designen till de poetiskt förtjusande Sake Tables, är – som namnet antyder – inspirerad av träkärlet Masu som traditionellt används till sake. De två nätta sidoborden fungerar även som förvaring då de har en avtagbar topp som då blir en bricka. Vi kan se dem användas såväl i hemmet som på det nya mötes-orienterade kontoret eller i ett roykan.
@notedesignstudio

Soffa Famna av Taf för Svenskt Tenn
Soffan Famna av Taf känns på samma gång vågad och lite kaxig, som en högst rimlig och samtida tolkning av Josef Frank och Estrid Ericsons klassiskt eklekticistiska arv. Å ena sidan lite svulstigt 70-talsspännande, å andra lite typiskt Svenskt Tenn-bourgeois. Lite som en förstorad dockskåpssoffa. Kan mycket väl komma att bli en framtida Svenskt Tenn-klassiker.
@svenskttenn
@taf_studio

Lampa L’Art Plissé av Folkform
En alldeles självklar design, men som vi ändå aldrig har sett förut. Att skärmen får bli hela lampan. Denna till synes enkla startpunkt har gett upphov till en bordslampa och en pendel. En på samma gång minimal som romantisk form. Det är lätt att föreställa sig att denna lampa skulle kunna ”göra ett rum” nästan var som helst.
@folkform_studio

Årets Inredningsföremål 2021

Köksredskapsserien NOUIE av Jens Fager och Tommy Myllymäki
Samarbetet mellan designern Jens Fager och kocken Tommy Myllymäki är ett skolboksexempel på hur två olika färdigheter tillsammans skapar symbios. Här har passion och yrkeskompetens fått styra, Nouie. Det är essentiellt, funktionellt, hållbart och inte minst estetiskt tilltalande. Uppfriskande är dessutom att Nouie föddes under ett samtal mellan barndomsvännerna Jens och Tommy och idag är en köksserie som både kan användas i hemmet och i professionella kök. Kockmössan av!
@nouie.se
@tommymyllymaki
@jensfager

Vasen Powder Vase av Jenny Nordberg för Hem
Ett konstverk eller en vas? Magnifik och iögonfallande är den i vilket fall. Vasen Powder Vase är en uppvisning i förfinad industridesign och ett fint exempel på hur konst och design flätas samman. Med klippt, svetsad stål där varje bit pulverlackerats för hand förflyttar Powder Vase gränserna för designens möjlighet. En vas lika vacker med som utan blommor är design vi stoltserar med året runt.Instagram:
@jennynordberg
@hem

Bärbara ljud- och ljussystemet Frekvens av Teenage Engineering för Ikea
Ett bärbart ljud- och ljudsystem, demokratiskt tillgängligt för många och som utseendemässigt för tankarna till en frestande godispåse. Vad finns inte att tycka om här? Avskalat stramt eller pompöst med klubbkänsla? Med Frekvens, som går att bygga ihop efter eget tycke och smak, väcker designbyrån Teenage Engineering lusten hos alla, inte minst hos juryn, som gärna festar hemma – på avstånd.
@teenageengeneering
@ikea

Årets Uterum 2021

ASTER TRÄDGÅRDSDESIGN, Resarö – Jennie Strinnhed, trädgårdsarkitekt
En maximalt utnyttjad trädgård – relativt liten men fullt och smakfullt möblerad. Den framstår nästan som en paradvåning, dock familjär och hemtrevlig. En strikt rumsindelning som aldrig blir vass eller kantig och som utöver häckar och rumsavdelare i bok, innehåller en rejäl dos romantik. Här finns öppna rum, slutna rum, förbindelserum och ätbara rum. Infrastruktur i form av mjukt vindlande gångar, lagda med marktegel, skiffer, grus eller trä. Samt växthus och pool. Allt skapat utifrån omtanken att alla ska trivas – vuxna, barn, träd, växter, hundar, fåglar och insekter.
@aster_tradgardsdesign

JAPANSKA TRÄDGÅRDEN I RONNEBY BRUNNSPARK, Ronneby – trädgårdsarkitekt Sven-Ingvar Andersson (SIA), Parkenheten Ronneby kommun
En av våra största landskapsarkitekter, Sven-Ingvar Andersson, har skapat den relativt okända, lite undanskymda Japanska trädgården i Ronneby Brunnspark. I en japansk trädgård handlar det om metaforer – det mönsterkrattade gruset symboliserar vatten och stenarna hela bergskedjor. Trädgården är japansk i känsla och proportioner, men nästan alla växter är helsvenska: Bok, idegran, kaveldun, hasselört, träjon och strutbräken samsas med japanska inslag som bambu, katsura och japanska lönnar. Men så hade SIA också en japansk kollega, landskapsarkitekten Akira Mochizuki vid sin sida när han skapade trädgården. Skötseln i en japansk trädgård är viktig, ett hantverk som kräver både tålamod och omtanke. Trots att trädgården anlades 1987 känns den mer angelägen nu än någonsin. Hit bjuds allmänheten till en plats för stillhet och kontemplation.

EN TRÄDGÅRD MED UTSIKT, Varberg – Rebecca Malmsköld och Staffan Eklund, trädgårdsmästare
På en höjd en bit inåt landet från Varberg ligger trädgården som är vad den heter: En trädgård med utsikt. Här har trädgårdsmästarparet Rebecca Malmsköld och Staffan Eklund på bara tolv år skapat en terrasserad oas av en 3500 kvadratmeter stor stenig slänt. Med stort kunnande kring hantverket och trädgårdshistoria i kombination med egna idéer har det nu blivit tio olika trädgårdsrum med inspiration från såväl Italien som England. Genom handfast trädgårdskonst och omtanke för det vackra visar paret att alla kan skapa sig ett eget paradis på jorden. Vi faller vi pladask!
@tradgardmedutsikt

It is media Svenska AB ger ut titlarna: Tidskriften Rum, Nya Rum, Rum Hemma och Rum Ute, samt driver det nystartade webbmagasinet ByRum.se. Förlaget startade 2004. www.byrum.se

Itsmedia PR