VINNARE AV ÅRETS RUM samt MAKTLISTAN 2019

VINNARE AV ÅRETS RUM samt MAKTLISTAN 2019

För sjätte året i rad bjuder It Is Media in Sveriges design- och arkitekturelit för att sammanfatta det gångna året. Årets Rum uppmärksammar etablerade aktörer såväl som nykomlingar inom arkitektur, inredning och design.

Årets Rum 2019 innebär startskottet för Stockholm Design Week och under kvällen uppmärksammas de vinnande projekten i kategorierna Årets Arkitektur, Årets Möbel, Årets Hemmapryl, Årets Designer samt Årets Uterum. Temat för i år är ”Demokrati”.

Juryn har valt följande pristagare:

Årets Arkitektur 2019
Göteborgs Krematorium av Erséus Arkitekter
Motivering: Erséus Arkitekter har ritat Göteborgs krematorium – en vacker byggnad som förenar många funktioner: tekniska, andliga och administrativa. Den ska fungera för alla. Arkitekterna har lagt stor vikt vid omsorg om utformningen med subtila detaljer. Krematoriet förenar samtidens industriella produktionsteknik med en känsla för kvalitet och tidlöshet som varje offentlig byggnad borde präglas av. Vad kan vara mer demokratiskt än att ha möjligheten till ett vackert avslut och ett ljust farväl?

Årets Möbel 2019
Mirrors av Jenny Nordberg
Motivering: I en tillverkningsprocess som utesluter möjligheten till ett kontrollerat resultat, där hantverksprocessen är beroende av slumpen för avgörandet av varje föremåls enskilda uttryck. Jenny Nordbergs verk är ett formidabelt resultat av en formgivares besatthet av att experimentera med en uråldrig hantverksprocess. Varje spegel är ett konstverk i sig.

Årets Hemmapryl 2019
Vaserna Shifting Shape av Jonatan Nilsson
Motivering: Sprungna ur en och samma form men med helt olika utseende är glasvaserna Shifting Shape ett utmärkt möte mellan konst- och bruksföremål. Med sina glassiga färgkombinationer och iögonfallande former är vaserna både vackra som konstverk i hyllan och som funktionella vaser på bordet. För den nyutexade Jonatan Nilsson kan Rum Hemma inte göra mer än hatten av.

Årets Designer 2019
Emma Olbers För formgivning på hög nivå med miljön konsekvent i fokus.
Motivering: Möbeldesign på hög nivå med miljön konsekvent i fokus. Planetens resurser är en demokratifråga. Emma Olbers har haft miljö och etik i fokus för sitt designarbete länge. Genom sina konsekventa val av hållbara material och produktionssätt påverkar hon producenter och konsumenter att göra mer miljövänliga val. Det spelar ingen roll om hon tar sig an en klassisk biblioteksinredning för nya Nationalmuseum eller en lampa för möbeljätten Ikea. Emma Olbers arbete genomsyras alltid av en stor respekt för naturen och på senare år har hon gjort sig känd som en av branschens främsta klimatkämpar.

Årets Uterum 2019
Inspiration ordinary days av Charlotta Jörgensen, Lomma
Motivering: Att som Charlotta Jörgensen öppna upp sin formstarka trädgård som en del i Tusen trädgårdar får minst sagt kallas demokratiskt. Trädgården är mestadels grön – prasslande bambu, formklippta häckar och buxbom sätter tonen. Charlotta har skapat sin gröna oas utifrån säker formkänsla och personlig smak där det från början inte fanns annat än en gräsmatta och tre äppelträd. Att trädgården ligger på Vårgatan känns extra välkomnande.

Maktlistan 2019
Tidskriften Rum levererar återigen Maktlistan över de 100 mäktigaste i Design- och Arkitektursverige. Med ett visst mått av humor och underhållning, såsom sig bör, är årets lista också ett inlägg i samhällsdebatten. Temat för årets Maktlista är Demokrati.

Maktlistan 2019 toppas av Emina Kovacic, stadsarkitekt i Karlshamns kommun.

Motivering: Att toppa maktlistan när temat är demokrati kan få vem som helst att få stora skälvan. Men inte Emina Kovacic, Karlshamns stadsarkitekt. ”Kul att någon ser” är hennes första kommentar. Hon kallar sig lite skämtsamt för Demokrativakt, men uppgiften tar hon på stort allvar.

Årets Jury 2019:

Juryn består av arkitekten och designern Eero Koivisto på CKR, arkitekten Rahel Belatchew Lerdell på Belatchew Arkitekter, Clara von Zweigbergk och Shane Schneck på Hay, trädgårdsmästaren John Taylor, Chandra Ahlsell på Malmstens Linköpings universitet samt chefredaktören på tidskriften Rum Cecilia Öfverholm, t.f. chefredaktören på Rum Hemma Emelie Strömfors, chefredaktören på Rum Design Susanne Johansson, chefredaktören på Nya Rum Josefn Udén och chefredaktören på Rum Ute Bettina Bieberstein-Lee. Juryns ordförande är arkitekturhistorikern Martin Rörby.

För vinnarintervjuer och bilder, kontakta Anna Mikulic på It is media: anna.mikulic@itsmedia.se, 08-667 92 10.

It is media Svenska AB ger ut titlarna: Tidskriften RUM, Nya Rum, Rum Hemma och Rum Ute. Förlaget startade 2004. www.byrum.se

Itsmedia PR

Välkommen till It is Media Svenska AB!

It is Media Svenska AB