Vinnarna av Swedish Design Awards by RUM 2020

Vinnarna av Swedish Design Awards by RUM 2020

För sjunde året i rad prisas de främsta aktörerna inom skandinavisk arkitektur och design. Den prestigefyllda utmärkelsen Swedish Design Awards by RUM 2020 (fd Årets RUM) uppmärksammar såväl etablerade aktörer som nykomlingar inom arkitektur, inredning och design med ambitionen att främja både kreatörerna och branschen. Priskategorierna är Årets Arkitektur, Årets Möbel, Årets Inredningsföremål, Årets Designer och Årets Uterum.

Årets Inredningsföremål går till Erik Nyströms munblåsta glas Tälja Järn, Årets Arkitektur tilldelas Arknat Festival, Årets Designer är Fredrik Paulsen, Årets Möbel går till Bordet Colossus av Chris Martin, Massproductions och Årets Uterum blir Pallas Roof Takträdgård i Borås.

Juryns motivering till årets pristagare:

Årets Inredningsföremål
Tälja Järn, av Erik Nyström för Nattetid

Motivering: Naturens skönhet möter träslöjd och en gnutta vardag. Tälja Järn är en vacker hyllning till det traditionella hantverket – en helsvensk produktion vars taktila och tidlösa snitt är lika greppvänligt som tjusigt att titta på. Erik Nyström har formgivit ett bruksföremål, präglat av förstklassigt hantverk, med en förhoppning om att väcka nyfikenhet och kunskap om hur saker runt omkring oss faktiskt blir till.

Årets Arkitektur
Arknat Festival

Motivering: När människan ska interagera med ett stycke vidunderlig natur är långsiktig hållbarhet det allra viktigaste. Nordiska arkitektur- och designstudenter lyckades under tre års tid förtydliga den viktiga rollen som arkitekturen spelar i våra liv genom sin medverkan i arkitekturfestivalen Arknat. Vi kan inte hitta något annat som som visar ett världsarv och resten av mänskligheten mer respekt.

Årets Designer
Fredrik Paulsen

Motivering: Med sitt starka formspråk och en lekfull inställning till vanliga vardagliga objekt experimenterar han med nya kreativa processer. Han skapar design utan kompromisser, gärna med lättillgängliga material, och med en ambition att göra småskalig design mer tillgängligt.

Årets Möbel
Bord Colossus Chris Martin, Massproductions

Motivering: Den kolossala möbeln med det tidstypiska, nästan övertydliga formspråket, fyller en lucka inom bordets typologi. Skickligheten som krävs för att gestalta ett pelarbord av denna proportion imponerar. Man har lyckats såväl tekniskt som designmässigt på ett närmast ikoniskt sätt.

Årets Uterum
Pallas Roof Takträdgård, Borås. Projektledare Mats Segerdahl Byggherrar: Järngrinden och Cernera Landskapsarkitekt: Gunilla Gombrii/ Tengbom Arkitekter Göteborg.

Motivering: Innovativ takträdgård som byggts ovanpå den befintliga shoppinggallerian Pallas. Inspirationen till takträdgården är hämtad från typiska långsmala engelska trädgårdar: Flera skilda rum för olika aktiviteter, grillplats, solplats, växthus, eremitstuga och plats för stora fester. Dessutom smarta lösningar för bevattning och dränering. En grön oas för de boende mitt i Borås city.

Årets Jury

Juryn består av välrenommerade arkitekter, formgivare och designjournalister med arkitekturhistoriker Martin Rörby som återkommande ordförande. Juryn består av Eero Koivisto/Claesson Koivisto Rune, Rahel Belatchew Lerdell/Belatchew Arkitekter, Clara von Zweigbergk och Shane Schneck/formgivare, Chandra Ahlsell/Folkform och Malmstens Linköpings universitet, Svante Öquist/inspiratör och tidigare chefredaktör samt chefredaktören på tidskriften RUM Cecilia Öfverholm, t.f. chefredaktören på Rum Hemma Sandra Gustafsson, chefredaktören på Rum Design Mia Masnic, chefredaktören på Nya Rum Josefin Udén och chefredaktören på Rum Ute Bettina Bieberstein-Lee.

För mer information, vänligen kontakta:
Trendgruppen PR, Helena Walfridsson, helena.walfridsson@trendgruppen.se, tel. 073 663 76 12
Högupplösta bilder finns på www.trendgruppen.se/imagebank (användarnamn: trendpr, lösenord: trendpr)

It is media Svenska AB ger ut titlarna: Tidskriften RUM, Nya Rum, Rum Hemma och Rum Ute. Förlaget startade 2004. www.byrum.se

Itsmedia PR

Välkommen till It is Media Svenska AB!

It is Media Svenska AB