Birkaskolan på Ekerö vinnare av Next Up 2014!

I torsdags eftermiddag kammade Birkaskolans åttondeklasslag hem segern i Next Up 2014, tävlingen där nio Stockholmsskolor tävlat lagvis med att lösa verklighetsbaserade problem från några av Sveriges ledande IT-företag. Priset var 25 000 kr till hela klassen.

Under våren har nio tävlande lag från Stockholm arbetat med sina tävlingsbidrag som en del av undervisningen, och genom det fått testa på vad ett arbete inom IT kan innebära. Under finaldagen i Kista presenterade lagen enskilt sina två förberedda lösningar för jurygrupper bestående av
företagsrepresentanter, rektorer, entreprenörer och användarexperter, som gjorde en sammantagen bedömning av de tävlande lagens arbetsprocess, problemlösning och presentation.

Tre lag – från Birkaskolan, Björkebyskolan och Ärvingeskolan – gick vidare till finalen, där de ställdes inför sin sista utmaning: ett helt nytt problem som de fick två timmar på sig att lösa och sedan presentera inför sina klasskamrater, sina medtävlande och en ny jury bestående av Jonas Lindberg, Google Sverige, Maija Möller Grimakova, Fredrikshovs Slotts Skola och Per Axbom, Innovation.

Klockan 17 stod det klart att Birkaskolan på Ekerö blev den första vinnaren av Next Up – och fick åka hem med en check värd 25 000 kronor till sin klasskassa. Birkaskolans lag bestod av Fredrik Sandell, Charlotte Wöhlecke (lagledare från Data-tjej), Moa Lindahl, Hanna Zethraeus, Moa Johanson, Emilio
Larsson och Hanna Larsson.

Juryns motivering till vinsten löd: ”Laget har presenterat en produkt som är rolig att använda, har en genomtänkt design och tydligt möter de uppsatta målen, samt har en vision om framtiden”.

- Jag och de kollegor från branschen som hade förmånen att ta del av elevernas presentationer under finaldagen var oerhört imponerade, både av den entusiasm som eleverna visade men framförallt över att nivån på deras arbete var så hög, kommenterar Anne-Marie Fransson Förbundsdirektör på
IT&Telekomföretagen. Att många elever under dagen dessutom uttryckte att tävlingen fått dem att känna att IT är spännande och kul och något de kan tänka sig att jobba med i framtiden, känns som en verkligt bra bekräftelse på att Next Up är en satsning värd att fortsätta med, fortsätter Anne-Marie Fransson.

Next Up är ett strategiskt initiativ från IT&Telekomföretagen, i syfte att långsiktigt locka unga människor med såväl innovationskraft som spjutsspetstalang till IT-sektorn. Tävlingen kommer därför att bli ett årligt event, där en uppskalning till ytterligare tre orter i Sverige planeras under 2015.

Läs mer om Next Up, och titta på från finalpresentationerna med Birkaskolan, Björkebyskolan och Ärvingeskolan i efterhand, på nextup.se.