Prioriteringar kring IT – så tycker partierna

IT&Telekomföretagen har tidigare publicerat en ”Färdplan för tillväxt och välfärd”, och följer nu upp den med en enkät till de sju riksdagspartierna, Piratpartiet samt partiernas ungdomsförbund. Syftet har varit att se deras inställning till IT-användning inom ett tiotal politikområden, deras prioriteringar samt eventuella skillnader mellan generationerna.

”Färdplan för tillväxt och välfärd" togs emot positivt i alla läger. Förhoppningarna om en större aktivitet avseende informationssamhällets IT-användning från de politiska partierna stärktes.

Nu närmar vi oss valet 2010, och en ny regering, oavsett färg, ska upp till bevis. Vi ser det som viktigt att kartlägga hur partierna och blocken ser på prioriteringar och ambitioner avseende att driva på för en kontinuerlig modernisering av Sverige, så att förutsättningarna för tillväxt och välfärd stärks.

Därför har vi frågat partierna, och deras ungdomsförbund, om deras syn i ett 20-tal olika avseenden. Resultatet kan sammanfattas i en god nyhet, och en dålig. Den goda nyheten är att alla partier är nästan överväldigande positiva till satsningar. Alla ger 5 av 5 möjliga avseende IT-satsningar för miljöåtgärder; skolans IT-behov betonas mycket starkt av alla, satsningar på e-demokrati är högprioriterat av samtliga, offentlig förvaltning behöver få en ökad satsning. Bara avseende IT-support i hemmet är några, det vill säga de rödgröna, starkt avvisande.

Skriften ”Prioriteringar kring IT – vad tycker partierna?” är en sammanställning av frågorna och svaren från enkäten. Ta del av denna samt hela enkäten inklusive svaren och  partiernas kommentarer till frågorna via vår webbplats:
www.itotelekomforetagen.se/web/Enkat_till_politiska_partier.aspx
Alternativt ladda hem sammanfattningen nedan (under "relaterade dokument").

Enkäten debatteras under Almedalsveckan

Enkäten och dess svar kommer att vara utgångspunkt för en valdebatt under Almedalsveckan. Debatten äger rum den 7 juli med företrädare från de politiska ungdomsförbunden samt Ung Pirat. Debatten kommer att webbsändas live via vår webbplats med start kl.13.00:
www.itotelekomforetagen.se/web/Webbsanding_arsmote_2010_1.aspx

Kontakt:

Mikael von Otter, näringspolitisk expert, IT&Telekomföretagen inom Almega,
mikael.vonotter@almega.se, tel. 08-762 70 56
Ellinor Bjennbacke, informationschef, IT&Telekomföretagen inom Almega,
ellinor.bjennbacke@almega.se, tel. 08-762 69 60

• enkät
  • tillväxt
  • välfärd

IT&Telekomföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag från hela IT- och telekomsektorn, av alla storlekar, som valt att gemensamt driva och utveckla marknaden för IT såväl som IT-företagandets villkor. Vi är drygt 1000 medlemsföretag som tillsammans har omkring 93 000 medarbetare. IT&Telekomföretagen är också en av sju samverkande bransch- och arbetsgivarorganisationer inom förbundsgruppen Almega. Läs mer om oss på www.itotelekomforetagen.se