Konsolideringen fortsätter på den nordiska livförsäkringsmarknaden

De två finska arbetsmarknadspensionsbolagen Pensions-Fennia och Pensions-Tapiola har beslutat att ingå ett intentionsavtal om att börja planera en fusion av bolagen. Målet är att grunda ett nytt arbetspensionsbolag som erbjuder kunderna högklassiga arbetspensionstjänster samt konkurrenskraftiga kundförmåner. Vi tolkar pressmeddelandet som att fusionen drivs av behovet av att effektivisera administrationen av de pensionsutfästelser de gjort. Uppenbarligen har man gjort en analys av bolagens verksamhet och de omvärldsfaktorer som påverkar verksamheten och utfästelserna:

"Ett gemensamt mål är att förbättra totaleffektiviteten vad gäller skötseln av arbetspensionsskyddet samt att grunda en stark och ansvarsfull arbetspensionsaktör för att sköta kundernas arbetspensionsskydd och pensionstillgångar i en utmanande och föränderlig verksamhetsmiljö."

Det sammanslagna bolaget kommer att bli bland de tio största livbolagen i Norden, i klass med Sveriges största pensionsbolag Alecta, men fortfarande mindre än de två giganterna bland de finska arbetspensionsbolagen, Vama och Illmarinen.

Läs hela artikeln på Itello Insights, där får du även en lista över de senaste 15 årens konsolidering inom den nordiska livförsäkringmarknaden.

• kostnadsbesparingar
  • effektivitetsförbättring