Nya affärsmodeller utmanar de etablerade aktörerna

Business Model Summit 2012 fick vi ta del av många berättelser om hur nya affärsmodeller underskattas av de ledande och etablerade aktörerna. När de kommer på att de måste förändra sin affärsmodell och intäktsmodeller är det ofta för sent.  För att kunna anpassa sina affärsmodeller och värdeerbjudande måste man börja i tid. Just-in-time handlar oftast inte om att förändra snabbt – utan om att börja i tid. Då undviker man ofta att ta genvägar som senare visar sig vara kostsamma.

Här kommer ett par exempel på händelser sedan Business Model Summit i slutet av november som ändrar förutsättningarna för aktörerna på marknaden för det långsiktiga sparandet:

• Folksam skapar tydligt fokus på tjänstepensionsaffären – är med i UIG 4 och satsar nu på segmentet individuell tjänstepension via förmedlare och partners
  • Söderberg & Partners förvärvar förmögenhetsförvaltaren Valbay med 4 miljarder i AUM. – utökat värdeerbjudande till ett tydligt segment ”Special Clients"
  • ICA Banken distribuerar fonder från AMF Fonder – utökat värdeerbjudande och en ny källa till intäkter från annonsering i kundtidningen Buffé* förutom kick-backs
  • AMF Fonder har hittat ytterligare en distributör, ICA Banken – skapar relationer med allt fler distributörer som äger kundrelationen

Hur påverkar de här utmanarna livbolagens kärnaffär? För även om de inte tjänar några pengar de första åren så kommer de förmodligen att ta premier, kapital och sparande från de etablerade aktörernas verksamhet som påverkar möjligheterna att ta in avgifter/intäkter. Möjligheterna kräver också effektiva processer som ger kostnadseffektiv administration och det är här vi på Itello kommer in i bilden. Läs mer på Itello Insights.