Livförsäkringsutredningens utmaning - förbereda sig i tid

Livförsäkringsutredningens förslag är ute på remiss, men redan idag samlade Itello sina kunder för att förbereda dem på vilka konsekvenser som införandet får den 1 januari 2015. Pensionsexperterna Björn Dannberg och Robert Dahlström presenterade en analys av utredningens förslag och tänkbara konsekvenser.

Bara det att ta fram och visa vilket belopp som varje individ har möjlighet att flytta kommer att vara en utmaning för vissa bolag. Att bli klar i tid handlar inte om att ha alla man vid pumparna vid slutet, utan att börja i tid så att man hinner tänka igenom hur man får till en effektiv process.

”Otroligt skönt att ha en leverantör som är ute i god tid och tar egna initiativ ” säger en av de nöjda deltagarna efter seminariet.

Seminariet kommer att följas upp under våren 2013 då vi tagit del av svaren. Då går vi igenom vilka processer och vilket funktionellt stöd våra kunder behöver för att få till riktigt bra erbjudanden för att deras kunder ska stanna, men också effektiva processer vid utflytt.