Itrims expertrådsmedlemmar släpper världsnyhet inom fetmaforskning

En omfattande studie genomförd av medicine doktor Martin Neovius, docent Johan Sundström (båda medlemmar av Itrims expertråd) och professor Finn Rasmussen har funnit att tonårsfetma, BMI över 30, är lika farligt som att vara storrökare.

Studien har publicerats i tidskriften British Medical Journal och har uppmärksammats på många håll i medievärlden.

- Risken för förtida död hos 18-åringar med fetma motsvarar en konsumtion av fler än 10 cigaretter per dag, säger Martin Neovius, forskare på Karolinska Institutet. Överviktiga löper samma risk som rökning av 1-10 cigaretter per dag, fortsätter han.

En fördubblad risk för förtida död sågs bland såväl feta icke-rökare som normalviktiga storrökare. Även övervikt, dvs ett BMI mellan 25-30, ökade risken för förtida död i vuxen ålder, oavsett rökvanor. En kombination av fetma eller övervikt och rökning ökade risken ytterligare.

- Denna studie understryker faktumet att fetma är en av vår tids största och farligaste folksjukdomar och att vårt arbete inom Itrim-kedjan verkligen gör nytta för folkhälsan. Vi gratulerar våra expertrådsmedlemmar Martin Neovius och Johan Sundström till publiceringen, säger Justus Jondal, vd Itrim Sverige.

Idag är varannan man och drygt var tredje kvinna i Sverige är överviktig eller fet enligt SCB undersökning av levnadsförhållanden, publicerad i mars 2007. Det innebär att tio procent av såväl männen som kvinnorna är feta, vilket motsvarar ungefär 700 000 personer i åldern 16-84 år. På mindre än tjugo år har dessutom andelen överviktiga eller feta barn ökat från åtta till 21 procent, vilket är mycket alarmerande.

Itrims viktminskningskunder går i snitt ner 10,8 kg i vikt och 11,8 cm i midjeomfång under de 10 första veckorna. En viktminskning som består även efter två åt. Inget annat viktminskningskoncept kan uppvisa motsvarande siffror.

Läs hela studien från Karolinska Institutet här: http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?l=sv&d=16986&a=71496

Läs Dagens Nyheters artikel

Läs Svenska Dagbladets artikel

Se Rapports inslag

För ytterligare information: Justus Jondal, VD Itrim Sverige, tel: 08-120 00 101 eller Sofia Heurlin, informationsansvarig Itrim, tel: 0707-263301.På www.itrim.se under lär känna Itrim/Pressrum kan du ladda ner personbilder och motionsbilder från Itrim center. _____________________________________________________________________

Itrim Sverige AB är en svensk kedja där man antingen kan ta del av viktminskningsprogrammet eller enbart motionera. För att kvalitetssäkra programmet har Itrim ett expertråd där Professor Claude Marcus, Med dr Erik Hemmingsson, Docent Johan Sundström och Med dr och Civ ek Martin Neovius, vid Överviktsenheten på Karolinska Institutet ingår. Itrim är Sveriges 11:e snabbast växande företag och av tidningen Dagens Industri utnämnt till sk Gasellföretag. Nyligen öppnades Itrim Stureplan, det 27:e Itrim-centret i Sverige.

Idag finns Itrim på följande orter; I Stockholm: Enskede, Haninge, Kungsholmen, Liljeholmen, Norra Bantorget, Sickla, Solna, Spånga, Stureplan, Södermalm, Täby och Åkersberga. I Göteborg : Eriksberg, Mölndal och Nordstaden. I Malmö: Västra Hamnen, I övriga landet: Eskilstuna, Helsingborg, Kungsbacka, Linköping, Motala, Norrköping, Nyköping, Södertälje, Uppsala, Västerås och Östersund. Nya center öppnar löpande. Se www.itrim.se för den senaste informationen.