Itrims viktminskningsresultat uppmärksammas i USA

En vetenskaplig studie av Itrims viktminskningsresultat presenteradesi helgen vid världens största årliga kongress om övervikt, arrangerad av The Obesity Society i Phoenix, USA. Studien visar att Itrims kundergår ner 10,8 kgmeden midjereduktion på 11,8 cm i snitt efter ettår. I snitt går kunderna ner 12% av sin startvikt under det första året.

Studien omfattar1726 kunderfrån 12 Itrim-center i sju svenska städer och är genomförd av Erik Hemmingsson (Karolinska Institutet), Martin Neovius (Karolinska Institutet), Johan Sundström, (Uppsala Universitet) ochClaude Marcus (Karolinska Institutet).

Med dr Erik Hemmingsson, konsult till Itrim och till vardags forskare vidÖverviktsenheten på Karolinska Universitetssjukhuset, kommenterar studien:

- Tvärtemot vad som sagts i den globalt uppmärksammade SOS studien (Swedish Obese Subjects, 2007, en jämförelse av kirurgi och livsstilsförändring), där livsstilsprogrammet inte resulterade i någon egentlig viktminskning har vi här övertygande visat att konventionell terapi (mat, motion &motivation) kan vara mycket effektivt. Speciellt glädjande var den omfattande midjereduktionen på nästan 12 cm.

Itrimkedjan växer och öppnade nyligen sitt 26:e center i Sverige. Att kunna hålla kvalitet i viktminskningsprogrammet även under stark tillväxt är av högsta prioritet.

-Det är otroligt glädjande att se att vi lyckas bibehålla de fina resultaten trots att vi växer med både fler kunder och center. I snitt går våra kunder ner 12 % av sin startvikt under det första året och vi vet att redan 5 % viktminskning är hälsomässigt betydelsefullt, så detta visar att Itrimkan bidra till förbättrad folkhälsa, säger Martin Anderlind, VD Itrim International, på plats i Phoenix.

Det är framförallt två vetenskapliga studier som har format Itrims program. Den ena utfördes i USA, kallad National Weight Control Registry Study (NWCR, www.nwcr.ws). Lite förenklat är NWCR en kartläggning av individer som, med olika metoder, framgångsrikt lyckats behålla minst 14 kilos viktminskning i ett år eller längre. De vanor som förenade studiedeltagarna var tydliga: de åt mycket fiber och begränsat av fett och socker, de vägde sig regelbundet och/eller hade koll på sitt midjemått, de hade en stabil måltidsordning (frukost, lunch, middag, och mellanmål) samt motionerade dagligen.

Den andra studien är en omfattande svensk sammanställning över åtgärder för att behandla fetma, som gjordes 2002 av SBU (Statens Beredning för medicinsk Utvärdering, www.sbu.se). SBU-rapporten visar att bäst långsiktig viktminskning hade de som motionerade regelbundet, hade snabbt viktminskning i början samt deltog regelbundet i ett långsiktigt stödprogram.

Enligt EU-kommissionen beräknas över en miljard vuxna i hela världen vara överviktiga, av dem betecknas 300 miljoner somfeta. I EU är över hälften av den vuxna befolkningen, 200 miljoner, feta eller överviktiga. Ungefär 2,5 miljoner svenskar beräknas vara feta eller överviktiga.

Studien kan laddas ner under Nyheter på www.itrim.se eller fås genom att kontakta: informationsansvarig på Itrim, sofia.heurlin@itrim.se, 070-726 3301

_____________________________________________________________________

Itrim Sverige AB är en svensk kedja inom motion och viktminskning. Genom en kombination av Mat, Motion och Motivation i form av personligt stöd och grupputbildning hjälper Itrim människor till ett lättare och friskare liv.Programmet kvalitetssäkras av Itrims expertråd med Professor Claude Marcus vid Karolinska Institutet, docent Johan Sundström vid Uppsala Universitet, med dr Erik Hemmingsson ochmed dr Martin Neovius, båda vid Överviktsenheten på Karolinska Universitetssjukhuset.

Idag finns Itrim på följande orter; I Stockholm: Enskede, Haninge, Kungsholmen, Liljeholmen, Sickla, Solna, Spånga, Södermalm, Täby och Åkersberga. I Göteborg: Eriksberg, Mölndal och Nordstaden. I Malmö: Jägersro och Västra Hamnen. I övriga landet: Eskilstuna, Helsingborg, Kungsbacka, Linköping, Motala, Norrköping, Nyköping, Södertälje, Uppsala, Västerås och Östersund. Nya Itrim-center öppnar hela tiden. Se www.itrim.se för den senaste informationen.