Svenska viktminskningsresultat uppmärksammas i Europa

En vetenskaplig studie av Itrims viktminskningsresultat presenteras vid den största europeiska kongressen om övervikt i Europa (16th Congress of Obesity) den 15 maj. Studien omfattar 970 människor som gått på elva olika Itrim-center i sex städer. Efter 12 mån var den genomsnittliga viktminskningen -10,5kg. Studien bekräftar att Itrim-programmet levereras på en konsekvent hög nivå över tid och center. Detta är ett unikt resultat som indikerar att Itrims viktminskningsprogram är ett effektivt sätt att i stor skala bekämpa övervikt.

Studien är genomförd av Claude Marcus (Karolinska Institutet), Erik Hemmingsson (Karolinska Institutet) och Johan Sundström (Uppsala Universitet).

Dr Erik Hemmingsson, programansvarig på Itrim och forskare på Överviktsenheten Huddinge, kommenterar studien: Det är oerhört värdefullt att få bekräftat att viktminskningsprogrammet levererats så pass stabilt oberoende av år och center. Det indikerar tydligt att konceptet är skalbart. Analysen visade även att de kunder som erhåller bäst resultat är de som har hög närvaro på gruppträffarna. Vi fann även att män gick ner mer i vikt än kvinnor, yngre gick ner mer än äldre, och att de med högre ingångsvikt gick ner mer än de med lägre ingångsvikt.

- I likhet med flera andra studier bekräftar analysen på Itrims kunder att de som kämpar och verkligen anstränger sig för att ändra sina mat- och motionsvanor, är de som når goda resultat. Det finns inga enkla vägar för att väga mindre på sikt, men med ett strukturerat, långsiktigt stödprogram kan de flesta nå resultat långt bortom vad som kan åstadkommas på egen hand, säger Erik Hemmingsson.

Inom Itrim-kedjan har varje franchisetagare sitt eget center med motionsanläggning och kursverksamhet där kunden antingen kan bli viktminskningskund eller enbart motionskund. Itrim grundades 2003 och har sedan dess hjälpt sina kunder att gå ner över 85 ton i vikt. Det finns idag 24 öppnade viktminskningscenter i Sverige.

Det är framförallt två vetenskapliga studier som har format Itrims program. Den ena utfördes i USA, kallad National Weight Control Registry Study (NWCR, www.nwcr.ws). Lite förenklat är NWCR en kartläggning av individer som, med olika metoder, framgångsrikt lyckats behålla minst 14 kilos viktminskning i ett år eller längre. De vanor som förenade studiedeltagarna var tydliga: de åt mycket fiber och begränsat av fett och socker, de vägde sig regelbundet och/eller hade koll på sitt midjemått, de hade en stabil måltidsordning (frukost, lunch, middag, och mellanmål) samt motionerade dagligen.

Den andra studien är en omfattande svensk sammanställning över åtgärder för att behandla fetma, som gjordes 2002 av SBU (Statens Beredning för medicinsk Utvärdering, www.sbu.se). SBU-rapporten visar att bäst långsiktig viktminskning hade de som motionerade regelbundet, hade snabbt viktminskning i början samt deltog regelbundet i ett långsiktigt stödprogram.

För mer information eller bilder kontakta:

Erik Hemmingsson, programansvarig Itrim, erik.hemmingsson@itrim.se, 070-755 2704 eller Sofia Heurlin, informationsansvarig Itrim, sofia.heurlin@itrim.se, 070-726 3301

_____________________________________________________________________

Itrim Sverige AB är en svensk franchisekedja inom motion och viktminskning. Genom en kombination av Mat, Motion och Motivation i form av personligt stöd och grupputbildning hjälper vi på Itrim människor till ett lättare och friskare liv. Programansvarig på Itrim är Med dr Erik Hemmingsson som även forskar om övervikt vid Karolinska Universitetssjukhuset. För att kvalitetssäkra programmet har Itrim ett expertråd där Professor Claude Marcus, Docent Johan Sundström och Med dr och Civ ek Martin Neovius, vid Överviktsenheten på Karolinska Institutet ingår.

Idag finns Itrim på följande orter; I Stockholm: Enskede, Kungsholmen, Liljeholmen, Sickla, Solna, Södermalm, Täby och Åkersberga. I Göteborg : Eriksberg, Mölndal och Nordstaden. I Malmö: Jägersro och Västra Hamnen, I övriga landet: Eskilstuna, Helsingborg, Kungsbacka, Linköping, Motala, Norrköping, Nyköping, Södertälje, Uppsala och Västerås. Nya Itrim-center öppnar hela tiden. Se www.itrim.se för den senaste informationen.