Microsoft Office vill bidra till en bättre balans mellan arbete och fritid

Microsoft Office vill bidra till en bättre balans mellan arbete och fritid

Microsofts nya MyAnalytics program låter användaren mäta hur mycket tid de lägger på möte, arbete och på att svara på mail. Programmet mäter också hur bra anställda är på att koppla av på fritiden och registrerar när någon arbetar efter kontorstid. Framöver så kommer programmet också mäta hur många ”avkopplade dagar” som användaren har, alltså dagar då de lyckas koppla bort sig helt från jobbet då arbetsdagen är slut. Samt sätta upp egna mål för hur många sådana dagar de ska ha under en viss tidsperiod.

Med hjälp av MyAnalytics kommer användaren också att kunna schemalägga ”fokuserad tid” vilket innebär egen ostörd arbetstid för projekt som kräver ett större fokus och programmet kommer då informera kollegor om att personen inte vill bli störd. Om den schemalagda tiden ändå skulle bli avbruten så kommer programmet också kunna föreslå andra dagar och tider som skulle kunna passa.

Microsoft själva är kända för att ha för mycket interna möten och deras VD Satya Nadella har uppmärksammat hur det kan påverka produktiviteten. Så en av de första saker som han ändrade på efter han tillträdde som VD var att göra det okej att lägga in block in sin kalender för eget arbete och att tacka nej till möten. MyAnalytics är ett hjälpmedel för att påminna om behovet av ostört arbete och göra det enklare att balansera upp sin arbetsdag. I och med att det nu blir en del av Office 365 så hoppas Microsoft att fler ska få upp ögonen för de här frågorna.

– De kunder som idag har Office 365 via oss kommer självklart också att få MyAnalytics. Vi tycker att det är en väldigt intressant och bra vidareutveckling som förhoppningsvis kommer hjälpa våra kunder att både jobba mer effektivt och att enklare hitta en bra balans mellan jobb och fritid, säger Hampus Dellenstedt, CTO på ITS Nordic.