Välkomstintervju med vår nya VD Jacob!

Välkomstintervju med vår nya VD Jacob!

Hej Jacob.

Hallå där.

Och grattis till det nya jobbet som VD på ITS Nordic!

Tack, det ska bli väldigt kul att komma igång.

Vad fick dig att tacka ja? Och vad ser du mest fram emot med det nya jobbet?
Det som lockade mig till ITS Nordic är att bolaget har en enorm potential. Kan vi bara ta nästa steg tillsammans så tycker jag att vi har alla förutsättningar för att lyckas. Mycket av min drivkraft och det jag tycker om att göra är ju att lyfta företag till nästa nivå, så jag ser verkligen fram emot den utmaningen. Sen är ju ITS i sig ett spännande bolag med starka ägare och fin företagskultur, vilket är något jag kommer vara mån om att bevara, så att vi kan se till att fortsätta leverera ”teknik med känsla”, vilket jag tycker är en fantastisk tag line.

Vad är dina största styrkor som företagsledare?

Mina styrkor är att jag ganska snabbt förstår kundernas behov och kan omvandla det till paketerade tjänster som passar flera. Jag tycker också att jag lärt mig genom åren att jag har en styrka i att bygga upp och finslipa företagskultur. Att se till att vi har kul på jobbet och att det finns möjlighet att växa med företaget och inte minst också uppmuntra medarbetare till att våga sätta höga personliga mål. Jag tycker även att jag har en styrka i att kunna bygga starkt management som gillar att jobba ihop och hjälpa varandra när det behövs.

Vad kommer att vara din målsättning med den första tiden på ITS?

"Skall du lyckas externt så måste du lyckas internt", så min omedelbara målsättning är att lära känna organisationen och säkerställa att vi har ett starkt management som tillsammans skall bygga ITS starkare. Parallellt så kommer jag också att påskynda utvecklingen av IT-tjänster som är tydligt anpassade för små och medelstora bolag.

Vad ser du som era största möjligheter?

Vi har en stark ställning så ITS Nordic kommer även framöver att lägga allt sitt fokus på små- och mellanstora företag. Jag tror att dessa företag också behöver få lösningar som är specifikt framtagna för deras verksamhet och vardag, så genom att erbjuda en kombination av moln, print och telekomtjänster till en fast kostnad gör vi det enklare för våra kunder. ITS har både erfarenhet och spetskompetens inom detta kundsegment, men också när det kommer till att erbjuda moderna och branschanpassade hybridlösningar där egenproducerade molntjänster kombineras med exempelvis Microsoft Azure.

Vad ser du som era största utmaningar?

Vi jobbar redan idag i ett område som har en stor spännvidd (IT, print och telecom) och där det är full fart på innovationskraften. Utmaningen bli att välja de områden där vi skall vara skickligast, och ha de bästa och mest effektiva lösningarna för de små- och mellanstora företagen.

Vad har du gjort tidigare?

Jag har varit med och lett och byggt upp bolag i över 25 års tid. Men några erfarenheter i urval är Qbranch där jag varit både VD och vice VD under 12 år i bolaget. Jag har också varit med och grundat Automile som växte från 3 personer till att idag ha 50 000+ användare och som vid den senaste finansieringsrundan värderades till nästan 1 miljard kronor. Och nu senast så kommer jag från det norska företaget No Isolation, som utvecklar tekniska hjälpmedel för att öka inkluderingen bland skolungdomar och äldre, där jag har varit ansvarig för att bygga upp verksamheten i Sverige, Finland och Danmark.

Vem är du som person?

Jag tycker att jag är en ganska enkel person som är lätt att begripa. Jag upplevs nog rak i min kommunikation och riktigt jobbig att ha och göra med om man inte har gjort det man sagt man skall göra. Sen är jag väl lite otålig och vill att de jag jobbar med ska ha samma passion som jag har för att nå gemensamt uppsatta mål. Jag brukar dock säga att jag är både gladare och roligare än jag ser ut, så ser du mig så kom fram och säg hej!

Snabbfakta om Jacob Pontén:

Ålder: 53

Familj: Fantastisk fru Helen, 4 barn (My 23, Linn 22, Martin 21 och Melker 14). De tre äldsta barnen har flyttat hemifrån och läser på olika universitet men som tur var har vi Melker hemma som förgyller våra dagar.

Bor: Har ett hus i Sundbyberg.

Hobby: Golf och tennis.

Favoritmusik: Jag har nästan alltid på musik i bakgrunden och slits mellan att gilla de gamla stora rockbanden och det alldeles nya låtarna från nyfikna artister. Just idag har jag lyssnat på Lars Winnerbäcks senaste skiva, topp-spåren av Jonathan Johansson och en egen lista med det bästa av Blank & Jones.

Oanad talang: Är rimligt bra på dricka öl snabbt, inte på SM-nivå men slår de flesta som utmanar mig :)