ITS Nordic utser Jacob Pontén till ny VD

Stockholm, 4 nov 2019 ITS Nordic levererar IT, telefoni och printlösningar till små och medelstora bolag i hela Mälardalen. Ambitionen är att kombinera smarta tekniska lösningar med bästa möjliga service och leverera teknik med känsla till alla ITS Nordics kunder. För att fortsätt växa, utvecklas och bygga vidare på en både familjär och vinnande företagskultur har ITS Nordic nu utsett Jacob Pontén till ny VD.

Jacob har 25+ års erfarenhet av att leda och bygga bolag. Han har tidigare erfarenhet från Qbranch där han varit både VD och vice VD under sina 12 år i bolaget. Han har också varit med och grundat Automile som vuxit från 3 personer till att idag ha 50 000+ användare och värderas till nästan 1 miljard sek. Jacob kommer senast från det norska företaget No Isolation, som använder tekniska hjälpmedel för att öka inkluderingen bland skolungdomar och äldre, där han varit ansvarig för att bygga upp verksamheten i Sverige, Finland och Danmark.

”Det som lockade mig till ITS Nordic är att bolaget har en väldigt stabil grund att stå på, men samtidigt en enorm potential om vi kan ta hela bolaget till nästa steg, så jag ser verkligen fram emot den utmaningen. Det jag ser som nästa steg för ITS Nordic är utvecklingen av fler attraktiva molntjänster, konsulterbjudanden och helhetslösningar samt en förfining av våra tjänster inom telekom och print”, säger Jacob Pontén, ny VD på ITS Nordic.

ITS Nordic kommer även framöver att lägga allt sitt fokus på små- och mellanstora företag. Fungerande IT är idag affärskritiskt och genom att erbjuda en kombination av moln, print och telekomtjänster till en fast kostnad blir det enklare för kunderna att både budgetera och lägga fokus på sin kärnverksamhet. ITS Nordic kan genom erfarenhet och spetskompetens erbjuda moderna och branschanpassade hybridlösning där egenproducerade molntjänster kombineras med exempelvis Microsoft Azure.

”Vi är självklart väldigt nöjda med att Jacob valt att tacka ja till att bli ny VD på ITS Nordic. Vi tror han är rätt person för att fortsätta utveckla bolaget på ett sätt som gör att vi både växer och kan behålla de värden som gjort att vi blivit framgångsrika. Vi har en stark samsyn på hur vi vill att ITS Nordic ska drivas och hur vi kan maximera nyttan för våra kunder, så vi ser fram emot att få ta del av Jacobs energi, kompetens och erfarenhet”, säger Staffan Ybring, Styrelseordförande på ITS Nordic.

Jacob Pontén startar sin anställning på ITS Nordic den 4 november 2019. Den initiala målsättning är att så snabbt som möjligt lära känna organisationen och säkerställa att ett starkt management är på plats, samt påskynda utvecklingen av IT-tjänster som är tydligt anpassade för små och medelstora bolag.

”Jag ser verkligen fram emot att komma igång så snart som möjligt. Jag vet att jag har mina styrkor i att bygga och förädla en positiv företagskultur, samt ett starkt management som gillar att jobba ihop och inte minst hjälper varandra när det behövs. Jag tycker ITS Nordic har alla förutsättningar att lyckas och jag ser fram emot att få möjlighet att bidra, avslutar Jacob Pontén.

Om ITS Nordic

ITS Nordic levererar smarta IT-, telekom- och utskriftslösningar till alla typer av företag med upp till 500 anställda. Våra lösningar bygger på den absolut senaste tekniken för att våra kunder ska kunna jobba, maila, surfa, skriva ut och kopiera, utan störningar och avbrott. Vi anser att den viktigaste komponenten i vår leverans är exceptionell service och lägger stor energi på att erbjuda marknadens bästa support och kundtjänst. I dagsläget har vi fler än 100 medarbetare och vårt kontor ligger i Stockholm.