Rätt attityd med Attitydspelet

Tillsammans med företaget Prové och CSR projektet Attityd så har IUS innovation tagit fram ett spel som ska få barn mer medvetna om sin attityd.

Management-företaget Prové vill bidra till ett bättre samhälle. Ett samhälle där våra barn och ungdomar erbjuds en trygg miljö där ingen ska känna sig ensam, utstött eller mobbad, samt hålla sig borta från droger. Därifrån föddes idén om Attityd - ett CSR arbete med fokus på barn och ungdomar i olika föreningar. Prové genomför olika aktiviteter, utbildningar, föreläsningar samt workshops till alla föreningar som är med i projektet Attityd.

Med hjälp av oss på IUS finns nu ett spel där syftet är att sprida budskapet om sunda attityder och göra barn och ungdomar mer medvetna om sin attityd mot andra och även sig själva.

I spelet ska man göra det rätta valet i olika situationer. Det kan vara att skriva ett snällt sms, låta alla vara med på fotbollsplanen, sudda ur rök eller träna. Spelaren blir då medveten om hur olika val kan få olika konsekvenser. Blir din kompis glad eller ledsen när du gör si eller så, mår hen bra av att röka?

"Vi vill ge våra barn och ungdomar sunda attityder och bättre förutsättningar för ett godare och friskare liv genom att sprida kunskap och erfarenheter längs vägen." Seppo Vaihela, ansvarig för Attityd

Spelet finns att ladda ner på AppStore.