Fair Trade kommer till svenska resemarknaden - Sydafrika och Jambo Tours först på plan

Fair Trade är sedan länge ett väletablerat och allt mer uppskattat begrepp inom konsumentvaruhandel, särskilt när det gäller matprodukter. Nu kommer begreppet också till turismen. Det är Sydafrika som är världens första Fair Trade-turismland och arbetet leds av organisationen Fair Trade in Tourism South Africa.

Den svenska researrangören Jambo Tours är det första svenska reseföretag som har har inlett ett samarbete med Fair Trade in Tourism South Africa och blir det första svenska företag som lanserar en renodlad Fair Trade-resa.

Den första svenska Fair Trade-resan planeras att gå av stapeln under vintersäsongen 2012/2013 med Jambo Tours som arrangör. Samtliga arrangemang som kommer att ingå i rundresan, som är upplagd för enskilda resenärer eller för små grupper är certifierade, något som krävs för att en hel resa ska få stämpeln ”rättvist resande”.

På TUR-mässan i Göteborg den 23 mars deltog Jambo Tours i seminariet Fair Travel – Sustainability and CSR in the travel industry som arrangerades av Schyst Resande.

– Vi har under långt tid satsat på lokala samarbetspartners som tänker i och arbetar efter principen rättvist resande. Nu när de första Fair Trade-märkta resorna är på väg ut till marknaden är det naturligt för oss att vara med från början och därmed stödja initiativet, säger David Karlsson, marknadschef på Jambo Tours.

Under våren pågår Jambo Tours arbete med att tillsammans med lokala Fair Trade-certifierade samarbetspartners i Sydafrika kvalitetssäkra och kontrollera varje detalj av den nya produkten. Så snart detta är genomfört kommer resan upp på Jambo Tours hemsida, med den gröna stämpel som anger att Jambo Tours är första svenska researrangör med Fair Trade i sitt program.

För mer information, kontakta David Karlsson, marknadschef på Jambo Tours på mobil 073 – 388 89 96