Nu går startskottet för Vinterfestivalen 2010

Östersunds kommun bjuder nu in företag som vill skapa en Vinterfestival 2010 tillsammans med kommunen och samarbetspartnern Jämtkraft.

Festivalen ska genomföras 26 februari - 14 mars, 2010. Östersund är då klädd i vacker vinterskrud och Vinterparken med Storsjöns skridskobana Medvinden är i full gång.

I mars räknar kommunen med att ett avtal med en leverantör är klart. Festivalen är en manifestation av Vinterstaden och sätter Östersund på sverigekartan som landets Vinterstad. Vinterfestivalen är tänkt att bli återkommande och genomföras vartannat år.

– Vi vill att Östersundsborna ska uppfatta Vinterfestivalen som en positiv händelse, något vi alla kan se framemot, något som bidrar till allas vår stolthet över vår vackra stad, säger Eva Larsson, informationschef på Östersunds kommun.

Festivalen ska vara en folkfest och bygga på kontrasterna ”mörker - ljus, kyla – värme”. En av höjdpunkterna för festivalen ska vara en ljusfest, det är det enda i innehållet som är ett krav till intresserade leverantörer. I övrigt välkomnas nya, kreativa, annorlunda och överraskande moment, såväl utomhus som inomhus. Det är viktigt att leverantören skapar ett stort lokalt engagemang, så samarbeten med Östersunds lokala aktörer inom handel och krogar, kulturliv, evenemangsarrangörer, med flera, skapas och bidrar med innehåll till vinterfestivalen.

Målgruppen för Vinterfestivalen är främst Östersunds medborgare och länsbor, och på sikt vill arrangörerna gärna se Vinterfestivalen som en besöksanledning för hela svenska folket.

Jämtkraft går in som samarbetspartner och har förhoppningar om att intresset och aktiviteterna kring festivalen lyser upp staden.

– Det här är en satsning som ligger helt i linje med Jämtkrafts vision att vara en drivkraft för regionens utveckling och framgång. Genom den här typen av festligheter bidrar vi till att lyfta regionen som en attraktiv vinterdestination och ger samtidigt våra kunder någonting extra att glädjas över, säger Håkan Roos, informationschef på Jämtkraft.

Fakta

Den utvärdering som 2008 års leverantör genomförde av Vinterfestivalen visade att:

- festivalen hade 70 000 besökare

- fick betyget 5,2 på en sexgradig skala.

- 86 procent av besökarna önskar sig en återkommande vinterfestival.

Östersunds kommun satsar 4 miljoner kronor på festivalen, 2 miljoner per år avsätts. Jämtkraft bidrar som samarbetspartner med 500 000 kr.

Anbud från intresserade leverantörer ska vara kommunens upphandlingskontor tillhanda senast 2009-02-09.

För mer information:

Eva Larsson, informationschef Östersunds kommun, 063-14 31 05, 070-623 31 07

Håkan Roos, informationschef Jämtkraft, 063-14 91 35, 070-621 85 86

• vinterfestival
  • ljusinstallationer
  • vinterstaden
  • östersund
  • medvinden
  • storsjön
  • långfärdskridskor
  • festival

Jämtkraft är ett företag inom energibranschen. Vi säljer el till privat- och företagskunder över hela landet. Vår egen elproduktion består av förnyelsebar energi som vattenkraft, vindkraft och bioenergi. Fram till år 2020 planerar vi att fördubbla vår förnyelsebara produktion. Merparten beräknas komma från vindkraft.

Våra övriga verksamhetsområden är elnät, telecom och värme. Vi är 292 personer som jobbar på Jämtkraft. Bolagets ägare är kommunerna Östersund, Åre och Krokom i Jämtland.