​Jämtland Härjedalen ingår globalt samarbete med Adventure Junky

Tillsammans med några av världens ledande destinationer inom äventyrsturism har Jämtland Härjedalen blivit utvald till lanseringspartner för appen Adventure Junky. Topptur på Helags, midnattsfiske i Ammerån och snökite på frusna sjöar är några av de upplevelser som ska göra globala äventyrs-junkies nyfikna på Sverige och Jämtland Härjedalen. Grundarna Nigel Malone och Fuchsia Sims besöker Åre 11-12 april då appen introduceras för nordisk besöksnäring.

Genom gamification kan äventyrare nu dela sina upplevelser på en ny global arena. Appen Adventure Junky låter användarna kombinera riktiga äventyr och upplevelser med digital teknik, vilket på ett nytänkande sätt skapar engagemang hos resenärer. Bland ledande destinationer inom äventyrsturism, handplockade och utvalda på grund av sitt fokus på hållbarhet och äkta upplevelser, finns några av de bästa äventyren i Jämtland Härjedalen presenterade i appen.

Jämtland Härjedalen och de nordiska länderna har en unik position att bli Europaledande inom segmentet äventyrsresor och det finns få motsvarigheter som kan erbjuda upplevelser med samma djup och autenticitet. Adventure Junky är en ideal plattform där regionen kan ta en global position och visa upp sina allra starkaste kort ­– ett spännande initiativ med stor potential, säger Nigel Malone, Director Adventure Junky.

De australiensiska grundarna Nigel Malone och Fuchsia Sims besöker Jämtland Härjedalen under ATTAs konferens AdventureConnect Nordic Gathering i Åre den 11-12 april då appen introduceras för ledande aktörer inom nordisk besöksnäring som deltar på konferensen.

Med Adventure Junky som enda app i sitt slag är visionen att bli ett av världens ledande varumärken inom reseindustrin – ett super-community för globala resenärer. Målsättningen är att engagera 1 miljon resenärer första året och 20 miljoner inom 3-5 år från lanseringen. Appen finns tillgänglig för iPhone, iPad och inom kort för Android.

Jämtland Härjedalen Turism och Adventure Junky är båda medlemmar i det globala nätverket Advenure Travel Trade Association (ATTA) vilket innebär ett aktivt arbete för att skapa en mer rättvis, inkluderande och hållbar framtid för global turism. Samarbete med Adventure Junky inleddes under en ATTA Elevate-konferens i Snowmass 2015.

Kontakt Adventure Junky
Nigel Malone
nigel@adventurejunky.com
+61 409 336 938

_______________________________________________________________________________________________________

Jämtland Härjedalen partner with Adventure Junky

With some of the earth's leading adventure tourism destinations Jämtland Härjedalen is hand-picked as launching partner to the app Adventure Junky. Summit hikes, midnight fishing and snowkiting on frozen lakes are part of the Swedish adventures which are chosen to impress global adventure junkies. Australian co-founders Fuchsia Sims and Nigel Malone visit Åre April 11-12 when the app will be introduced to the nordic tourism industry.

The game brings together adventure travellers of every genre - from hikers to bikers, climbers to divers, sailors to snowboarders and wildlife watchers to wing suiters - on the same playing field, and pits them against one another in friendly rivalry. The goal: to determine the Earth’s Number 1 Adventure Junky.

An initial 500+ adventures, from almost every country and culture have been hand-picked by the Adventure Junky team for their authenticity, sustainability and uniqueness of experience. Add to that a rapidly growing number of adventures drawn from players and Destination Partners. Adventures range from the softer, such as a Patagonia winery safari or foraging in the Sweden wilderness, to the extreme of summiting the seven volcanoes of Guatemala or a Favela tour in Rio.

Australian co-founders Fuchsia Sims and Nigel Malone visit Sweden and Åre April 11-12 when the app will be introduced to the nordic tourism industry during the Adventure Travel Trade Association conference AdventureConnect Nordic Gathering.

- Jämtland Härjedalen and the Nordic countries are in a unique position to be the European brand leader for Adventure Travel and a global force in this rapidly expanding market. The depth and authenticity of these experiences is unparalleled. Owning this space will require cross-border cooperation and marketing which focusses on strengths, rather than trying to be all things to all people. Adventure Junky is the ideal platform to launch such an approach, create real impact, economically and efficiently. This is an exciting initiative with significant potential, says Nigel Malone, Director, Adventure Junky.

The Adventure Junky App has been designed to streamline the traveller’s journey from the high of one adventure to the next. On it users can browse, bucket list, book, plan, share and add adventures. The app keeps track of, ranks and rewards their achievements. Friends and heroes can be followed creating a strong social community. The App is available on iPhone and iPad, with Android available shortly.

Contact Adventure Junky
Nigel Malone