Jämtland Härjedalen Turism tar plats i europeiskt exportråd för seniorturism

Foto: sandralee.se

För att främja utvecklingen av seniorturism under lågsäsong har EU-kommissionen i Bryssel utsett 20 representanter till exportrådet “European Union Low Season Tourism Initiative Board” (EULSTIB). Som enda representant från Skandinavien har Karin Gydemo Grahnlöf från Jämtland Härjedalen Turism tagit plats i rådet.

De utvalda 20 experterna, med olika bakgrund inom privat och offentlig verksamhet, kommer att arbeta med att främja utvecklingen av seniorturism under lågsäsong. Målet med arbetet är att hitta bra samarbetsformer, förlänga turismsäsonger och på så sätt öka ekonomisk tillväxt och arbetstillfällen – med särskilt fokus på små och mellanstora turismföretag. Genom att resandet anpassas till senior-marknadens behov förväntas samarbetet leda till ett ökat transnationellt turismflöde under lågsäsong.

Jämtland Härjedalen Turism har tillsammans med destinationerna i regionen under flera år arbetat med utveckling av produkter gentemot just senior-marknaden, bland annat genom affärs- och produktutveckling för ökad internationell konkurrenskraft samt rådgivning och paketering utifrån ökad tillgänglighet.

25% av medborgarna i Europa är 55 år och äldre. Med både tid och pengar men också möjlighet att resa utanför högsäsong är målgruppen en av de viktigaste för Jämtland Härjedalens företag och destinationer.

- Säsongsförlängning möjliggör för företag att anställa på året runt-basis och därmed bidra till bättre utveckling, service och upplevelser för både boende och gäster vilket är avgörande för en fortsätt hållbar tillväxt inom besöksnäringen. Att bli utvald till denna grupp av experter känns oerhört spännande. Det är viktigt att vårt gemensamma arbete också lyfts till europeisk nivå samtidigt som vi får chansen att lära av hur andra arbetar. Kan initiativ på europeisk nivå stötta den enskilda företagaren hos oss så är jag glad att få medverka till det, säger Karin Gydemo Grahnlöf, Jämtland Härjedalen Turism.

Representanterna kommer att koordinera olika arbetsgrupper inom en rad fokusområden. Karin Gydemo Grahnlöf har utifrån sin kompetens inom affärs- och produktutveckling valts ut att delta i två av dessa grupper som fokuserar på att förbättra upplevelser och produkter för seniorer, att arbetssättet också skapar syneriger och förbättrar resultat i andra initiativ inom EU, koordinering av B2B (business to business)-processer samt att underlätta för B2C (business to consumer)-processer genom innovativa metoder.

Samarbetet pågår från januari 2015 till december 2016, rådet sammanträder första gången i Bryssel den 5e februari i år.

Läs mer på: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/tourism/tou....

• besöksnäring
  • utveckling
  • exportråd
  • seniorturism
  • eu
  • destinationsutveckling
  • eu-kommissionen
  • karin gydemo grahnlöf

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga samverkansplattformen för utvecklingen av regionens besöksnäring och företräder länets besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT är en branschorganisation som samverkar med länets destinationer och turistföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för Regionförbundet Jämtlands län.

Karin Gydemo Grahnlöf

Project Manager +46 (0)70 605 37 67