Ledande turismaktörer tar gemensamt grepp kring hållbar tillväxt

Foto: Lars Häreblad

När konferensen AdventureConnect Nordic Gathering går av stapeln i Åre 11-12 april är det första gången de nordiska representanterna inom Adventure Travel Trade Association (ATTA) samlas för att diskutera trender, utmaningar och samarbeten inom besöksnäringen. Utifrån ATTAs devis ”Go big, be bold” kommer deltagarna att titta på hur de sju nordiska destinationerna tillsammans kan skapa en rättvis, inkluderande och hållbart växande framtid för global turism.

Sedan 2013 har besöksnäringen i regionen genom Jämtland Härjedalen Turism (JHT) varit medlemmar i ATTA, ett medlemskap som resulterat i många starka internationella samarbeten. Genom att för första gången samla de nordiska representanterna inom ATTA tar nu JHT ytterligare position för Sverige och Jämtland Härjedalen som en av världens främsta destinationer för natur- och äventyrsturism.

Holding the Nordic Gathering in Åre and Jämtland Härjedalen made great sense for several reasons. For the ATTA to contribute to any worthwhile movement in responsible tourism development, we seek 'champions' who understand the benefits of contributing worldwide efforts to ensure a responsible future for adventure tourism. Jämtland Härjedalen and Sweden is a fantastic partner in that sense, säger Chris Doyle, Executive Director-Europe, ATTA.

- The siting of this particular ATTA event is key and this particular area is situated at a very compelling point. It is an ideal environment to explore possibilities for collaboration, discuss product challenges and innovation and to spark a cohesive movement to protect the long-range tourism and local economic interests of the Nordic region, avslutar Doyle.

Konferensen AdventureConnect Nordic Gathering arrangeras under två dagar i april i Åre och fokuserar på hur vi genom samarbeten inom de nordiska länderna kan skapa en långsiktig utveckling av besöksnäringen. På temat "Pioneering the next 50 years" lyfter huvudtalarna Andreas Gyllenhammar, SWECO och Jon Krogh, Touring Greenland frågor kring miljö, hållbarhet, lönsamhet och ansvar när det gäller utveckling av resande och besöksnäring.

- Jag är stolt och glad över att det första mötet för ledande företagare och aktörer från de nordiska destinationerna inom ATTA går av stapeln hos oss. Vi har gemensamma utmaningar att samlas kring där ett nordiskt samarbete är en viktig faktor för framgång. I en tid av allt mer globalt resande där natur och kultur värdesätts högt måste vi ta ansvar för hur vi attraherar gäster som värnar om det som är våra konkurrensfördelar, säger Karin Gydemo Grahnlöf, Jämtland Härjedalen Turism.

Adventure Travel Trade Association
Adventure Travel Trade Association (ATTA) är en global medlemsorganisation som samlar researrangörer, turismorganisationer, resebyråer, guider, boendeanläggningar, media och andra serviceorganisationer inom besöksnäringen. Tillsammans drivs utvecklingen av socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar äventyrsturism framåt genom utbildning, nätverkande och upplysning. Organisationen har över 800 medlemmar från hela världen.