Nya satsningar ger nya gäster - summering av vinterns gästnätter

När Jämtland Härjedalen Turism summerar gästnätterna för vintern 2016/17 är det med hissad brittisk flagg. Ökningen på 27 % för Storbritannien har tillsammans med ökad kännedom på den brittiska marknaden ett direkt samband med etableringen av easyJets nya flyglinje från London till Åre Östersund Airport. Den svenska marknaden ökade med 3 %, den utomeuropeiska med 7 % och totalt blev ökningen +1 % i jämförelse med föregående vinter.

-Totalt stod britterna för över 20 000 gästnätter den senaste vintern. Regionssatsningen på etableringen av direktflyget från London är verkligen lyckad och det är fantastiskt att se ett så positivt resultat redan år ett. Givetvis ligger även ett intensivt arbete för att öka kännedomen om oss och våra vinteraktiviteter bakom ökningen. Ett arbete som nu fortsätter inför kommande vinter då än fler britter ska välja att lägga semestern hos oss, säger Linda Wasell Jämtland Härjedalen Turism.

Totalsiffran för vintern 2016/17, +1 %, blir omsatt i gästnätter en ökning på ytterligare 21 111 kommersiella gästnätter och bland de största destinationerna ses en likartad positiv utveckling.

Trots ”kalendereffekten” eller tack vare ”påskeffekten” ökade antalet kommersiella gästnätter under april 2017 med 35 % jämfört med föregående år då påsken låg i mars. Det är framförallt aktiviteter i fjällen som lockar och i Åre hade man en stor volymökning i april.

-Hårt arbete bakom kulisserna har gett effekt. Årets kalender har varit en utmaning men tack vare vågade satsningar på nya evenemang och målgrupper gör vi en riktigt bra säsong. Nya Åre Sessions där musiken som bärande element mixas med skidåkning blev minst sagt en succé och gav den bästa säsongsavslutningen någonsin relaterat till skiddagar, säger Björn Broström SkiStar AB.

*Statistiken är hämtad från Tillväxtverket som genom Statistiska Centralbyrån (SCB) samlar in aktuell inkvarteringsstatistik. Populationen i den här rapporten utgörs av alla hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser samt boendeförmedlare/bokningsföretag av stugor/lägenheter i Jämtlands län som är redovisningsskyldiga. Endast anläggningar som bedriver yrkesmässig uthyrning ingår.

Gästnattsstatistiken för april 2017 och vintersäsongen 2016/17 i sin helhet finns att läsa här >>