Ökad omsättning inom besöksnäringen i Jämtland Härjedalen

Foto: Anders Robertsson

4,1 miljarder kronor omsattes inom besöksnäringen i Jämtland Härjedalen under 2012, enligt TEM 2012 (Turistekonomiska modellen, Resurs AB). Resultatet är en ökning med ca 130 miljoner från 2011 trots en kortare vintersäsong än normalt, främst på grund av en negativ så kallad kalendereffekt. Skäl till ökningen är dels att gästerna spenderade mer per person och dygn än tidigare samt att antalet gästnätter fortsatt att öka. Av den totala omsättningen har 17 % lagts på aktiviteter jämfört med hela rikets genomsnitt på 7 %.

- Ett viktigt skäl till att aktiviteterna har en så stor andel är naturligtvis utförsåkningen som inkluderar köp av liftkort och uthyrning av utrustning men det visar också att Jämtland Härjedalen är en destination där aktiviteter har stor betydelse. Ofta är aktiviteten själva reseanledningen och det är tacksamt att se att det utvecklingsarbete som sker på destinationerna och ute i företag ger resultat. Kvalitet och bra värdskap uppskattas av våra gäster, säger Mats Forslund, VD Jämtland Härjedalen Turism.

Utläggen på restaurangbesök har fortsatt att öka mer än utläggen för att köpa livsmedel och laga maten själv. Att övernattningar i hotell ökat relativt mycket samt att intresset för det lokala matutbudet ökat är faktorer som sannolikt ligger bakom den positiva statistiken för restaurangbesök.

- Andra trender som är viktiga att förstå och kunna navigera efter är att vi i allt större utsträckning gör kortare resor mätt i tid, att vi kräver större innehåll i resan och att kraven på tillgänglighet och kortare restid ökar, avslutar Mats Forslund.

Källa: TEM (Turistekonomiska modellen) 2012 Jämtland, Resurs AB.

• vintersäsong
  • kalendereffekt
  • restaurangbesök
  • aktiviteter
  • omsättning
  • turistekonomiska modellen
  • tem 2012

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga plattformen för samverkan i utvecklingen av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och företräder regionens besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT ägs av och samverkar med länets destinationer och turistföretag, företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer mfl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för kommunerna och Regionförbundet.

Mats Forslund

Managing Director 070-377 25 76