World Tourism Day 2017 – turismen en katalysator för ekonomisk tillväxt

World Tourism Day (27 september) har firats sedan 1980 och syftar till att lyfta den näring som ofta är skälet till att människor kan bo, leva och verka i glesbygdsregioner. Målet är en levande bygd och medlet är en ökad besöksnäring. I Jämtland Härjedalen där besöksnäringen omsätter 4,94 miljarder kronor* är det turismens dag varje dag. Turismen är både en motor och en katalysator för ekonomisk tillväxt. Årets World Tourism Day fokuserar på hållbarhet som ett verktyg för utveckling.

Sverige och Jämtland Härjedalen ligger redan i framkant när det gäller en ansvarsfull och hållbar utveckling av besöksnäringen. I ett relativt glesbefolkat land med en tradition av närhet till naturen och den omgivande miljön är det något som faller sig naturligt. Men hållbarhet är inte bara miljöhänsyn, det omfattar även sociala, ekonomiska och kulturella värderingar. Det är en ambition som handlar om att driva en besöksnäring som växer och utvecklas på ett hållbart sätt och gynnar samhället i helhet.

Sysselsättningen som genereras av turismen ger löneskatter till Jämtland Härjedalen på totalt ca 650 miljoner kronor per år. I fjälldestinationerna Funäsfjällen och Vemdalen beräknas 75-80 % av samtliga sysselsättningar komma direkt eller indirekt från turismen i området. Samma förhållande gäller den totala omsättningen och drygt åtta av tio tillfrågade företagare anger att besöksnäringen har stor till helt avgörande betydelse när det gäller förutsättningarna för företagets verksamhet.**

Men det är inte bara i de större fjälldestinationerna som den socioekonomiska delen av turismen har en avgörande betydelse.

- Det finns företagare i Jämtland Härjedalen som själva mer eller mindre agerar motor för en hel bygd. Big River Camp i Storåbränna är ett strålande exempel. Paret Brenje är helt enkelt kärnan i en ”egen destination” där de själva fyller de behov som deras gäster har i form av nya tjänster, boende, mat och aktiviteter. Ett annat exempel är familjeföretaget Wikners i Persåsen där traditionellt trähantverk är basen i en omfattande turismverksamhet. Genom entreprenörskap och lyhördhet för sina kunder bidrar dessa företagare tillsammans med många andra starkt till turismutveckling och sysselsättning, säger Karin Gydemo Grahnlöf, Jämtland Härjedalen Turism.

Grattis alla turismföretagare – idag är det er dag!

*Fakta om Turismen 2016
**Spridningseffekter inom turism - Fakta om Turismen

För mer information om World Tourism Day

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med regionens destinationer och turismföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring samt representanter från Region Jämtland Härjedalen.

Linda Wasell

Project Manager +46(0)70-674 74 74