Freedesk, lösningen mot sittsjukan

Redan är teamet bakom den höj- och sänkbara bordsskivan Freedesk på gång med nästa generations Freedesk. Intresset för Freedesk har nått rekord på mycket kort tid tack vare crowdfunding på Kickstarter. Trots att den aktiva försäljningen knappt har börjat, har mer än 200 bord sålts till kontor, skola och hem, med mycket nöjda kunder. Teamet har också fått ett kvitto på att det är en global produkt med tanke på efterfrågan från andra delar av världen.

Teamet med Stefan Westergård i täten tackade alla eldsjälar på ett uppstartsmöte inför 2016. Efter hårt arbete under 2015 kan nu teamet fira framgången på Kickstarter, att varumärkesansökan är godkänd, webbhandeln har kommit igång, Freedesk är patentsökt och designskydd är inlämnat. Totalt sett är det tio personer som arbetarmed Freedesk, ett team med stor erfarenhet av konstruktion, industridesign och produktion, samt e-handel, marknadsföring och försäljning på global nivå.

”Just nu produceras Freedesk i liten skala i Sverige, och vi i håller på att starta storskalig produktion i Polen. En skola började med 30 bord till lärare och elever och har nu lagt en order på lika många till. Prognosen ser god ut. Det finns 60 000 skolenheter bara i Norden. Samarbete med branschens stora återförsäljare har inletts. Vår målsättning är att sälja tiotusen bord per månad, inom tre år,“ berättar Stefan Westergård.

Freedesk ligger rätt i tiden

Förutom att det är en fantastiskt bra produkt rent funktionellt och designmässigt finns det oerhört många andra fördelar med att kunna stå upp, var och när man vill.

”Varför ska man stå upp och arbeta? Det finns många bevis på att man blir mer produktiv, förbränner mer kalorier och att man undviker ”sittsjukan”, som i princip innebär att ju mindre du sitter still, desto friskare är du, med stora skillnader i förekomst av t ex cancer, diabetes, och hjärt- och kärlsjukdomar”, förklarar Stefan Westergård.

Spridningen av kunskapen om fördelarna med att stå upp och arbeta är bara i sin linda.

Framtida affärsmöjligheter

Freedesk har ett mycket kompetent team, en storslagen ”Roadmap” med fler nya innovativa och meningsfulla produkter som kan ge stora affärsmöjligheter och global expansion.

Det är helt uppenbart att väldigt många kan ha nytta av en enkel, funktionell, estetisk och flyttbar lösning för att kunna stå upp och arbeta. Freedesk kostar mindre än halva priset jämfört med ett vanligt ståbord.

”Vi kommer också ha modeller med lyfthjälp, ifall man har en tung skärm, eller kanske två skärmar. Vår första modell som vi nu släpper fungerar perfekt med både en Lap Top, och en vanlig modern lättviktsskärm”, säger Stefan Westergård.

Fakta om FreedeskFreedesk väger bara drygt 5 kg och är lätt att flytta runt på arbetsplatsen, i skolan, eller hemma. Ändå är den stabil och tålig. Den höj- och sänkbara bordsskivan kommer i flera färger så att den kan anpassas efter olika förutsättningar. De som satsar via Kickstarter har därför möjlighet att välja mellan 8 olika färger.

Om du vill veta mer: www.thefreedesk.com

Kontakta gärna Stefan Westergård för mer information: stefan.westergard@thefreedesk.com