Kalenderflickorna i skånsk tappning

I måndags släpptes Internationella Kvinnoföreningens (IKF) mångkulturella kalender för 2009, där 13 kvinnliga framgångsrika företagare gestaltar varsin månad. Färgstarka porträtt av färgstarka kvinnor. De berättar om sina verksamheter och vad som är just deras drivkraft. Några av dem är även regeringens ambassadörer för kvinnors företagande 2008-2010. Syftet med kalendern är att inspirera andra kvinnor och att stärka kvinnors företagande.

I samband med att IKF:s nätverk för kvinnliga företagare firade tioårsjubileum anordnades releasefest för den nya kalendern på Rådhuset i Malmö. Inspirerande tal från lokala politiker och IKF:s ordförande Jelica Ugricic blandades med musikunderhållning och presentation av 2009 års kalenderflickor.13 kvinnliga företagare poserar i kalendern, januari representeras av två kvinnor som driver företag tillsammans. De flesta kvinnorna kommer från Skåne och flera av dem har utländsk bakgrund. Kalendern speglar det mångkulturella samhället och blandar svenska högtidsdagar med utländska.

Internationella Kvinnoföreningen i Malmö är en politisk och religiöst obunden ideell organisation och har som mål att stärka kvinnors företagande, utveckla kvinnors kompetens och driva projekt, skapa nätverk och mötesplatser. Genom att nätverka skapas möjligheter till kompetensutveckling, erfarenhetsutbyte och samarbete både ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Föreningen har cirka 1000 medlemmar och representerar 72 nationaliteter. 40 % är svenska kvinnor.

Ladda ner kalendern som PDF (3,7 MB).

Företagskvinnorna i kalendern är:
Monika Dall och Petra Hammar - Driver Merit utbildning i Malmö.

Pirkko Kyllönen - Tolksamordnare på Språkservice i Malmö.

Lena Nebrelius - VD för rehabföretaget Arbetskonsulten i Skåne, Malmö.

Basma Mahdi - Butikschef för Stiliga högtidskläder, Helsingborg.

Jeanette Ohlsson - VD för konsultföretaget Kulturlänken, Malmö.

Pia Jansäter - VD för Jansäter Kommunikation, Malmö.

Ajnur Sacir - VD konsult- bemannings- och administrationsföretaget GKS Sweden, Malmö.

Maria Bohr Frank - Lantmästare som driver företaget Lantliv med Bed & Breakfast i Remmaröv, Eslöv.

Olivera Lazic - VD för restaurangen Vår Tids Mat i Malmö.

Teresa M Frank - VD för byggbolaget Miskin & Rask, Kävlinge.

Iva Parizkova-Ryggeståhl - Driver juristbyrån IPR Juristbyrå i Malmö.

Luisa Sahlén - VD för klädföretaget Luisa & Stefan Fashion i Malmö.

• integration
  • kvinnligt företagande