Förmånsbeslut och överenskommelse om ZYTIGA®

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) beslutade 21 maj att ZYTIGA®(abirateronacetat, Janssen) ska ingå i läkemedelsförmånerna. Beslutet gäller användning av ZYTIGA® för metastaserad kastrationsresistent prostatacancer såväl före som efter kemoterapi.

Beslutet innebär att svenska prostatacancerpatienter ges tillgång till en behandling som kan förlänga livet och ger bättre livskvalitet. Det är särskilt glädjande att patienterna inte längre behöver invänta kemoterapi för att få använda ZYTIGA®, säger Anna Käll, Public Affairs Leader på Janssen.

Janssen har träffat en överenskommelse om riskdelning med landsting och regioner, för att hantera den osäkerhet kring kostnader som uppstår beroende på behandlingseffekt och behandlingstid.

Överenskommelsen gäller fr.o.m. TLV:s förmånsbeslut och tillsvidare, dock längst tom. 2017-05-31.

För ytterligare information eller vid frågor, kontakta:
Anna Käll, Public Affairs Leader, Janssen, akall@its.jnj.com,
+46 761 302091

Om Zytiga®
ZYTIGA® (abirateronacetat) förhindrar androgenproduktionen och bromsar därmed cancerns tillväxt. Detta görs genom att den aktiva metaboliten abirateron hämmar enzymkomplexet CYP17 på tre olika ställen i kroppen; i testiklarna, binjurarna och själva tumören. Sedan 2011 har ZYTIGA® (abirateronacetat, Janssen)godkänts för användning i mer än 90 länder och förskrivits till fler än 194 000 patienter över hela världen. År 2011 godkände Europeiska kommissionen ZYTIGA® i kombination med prednison/prednisolon för behandling av metastaserad kastrationsresistent prostatacancer (mCRPC) hos vuxna män vars sjukdom har progredierat under eller efter en docetaxelbaserad kemoterapiregim.1I december 2012 beviljade Europeiska kommissionen en utökad indikation för ZYTIGA® (abirateronacetat). Den omfattar användning i kombination med prednison/prednisolon för behandling av metastaserad kastrationsresistent prostatacancer hos vuxna män som är asymtomatiska eller har milda symtom efter svikt av androgen deprivationsterapi hos vilka kemoterapi ännu inte är indicerad.1

1 Produktresumé för ZYTIGA®

• prostatacancer

Läkemedelsbolaget Janssen arbetar för att möta dagens stora och angelägna medicinska behov. Vi bedriver forskning och utveckling inom följande svåra sjukdomar: prostatacancer, schizofreni, alzheimers sjukdom, hiv/aids, hepatit C, tuberkulos, psoriasis artrit och diabetes. Våra medarbetare drivs av att få bidra till att erbjuda patienter nya medicinska lösningar, produkter och tjänster. Janssen är ett världsomspännande företag med anställda i drygt 50 länder och finns representerat i alla nordiska länder.