Blogginlägg -

På lördag släcker vi ljuset, gör det du med! Miljöhandläggare Johanna Edestav bloggar om Earth Hour

Miljöhandläggare Johanna Edestav bloggar om Earth Hour och hur du som privatperson kan minska din miljöpåverkan.

Lördag den 31 mars deltar Järfälla i Earth Hour för fjärde året i rad. Mellan klockan 20.30 och 21.30 kommer vi att släcka ner kommunalhuset och andra kommunala byggnader. Över hela jorden släcker människor ned för att ta ställning mot klimatförändringarna. Förra året deltog 135 länder och varannan svensk släckte ljuset. Släck ljuset du med!

Earth Hour är en timmes kvalitetstid. Spela sällskapsspel, ät en klimatsmart middag tillsammans med familj och vänner, gå ut och njut av stjärnorna eller gå och se på stan när den släcks ned. Earth Hour är också ett engagemang på lång sikt. Om alla gör något kommer vi en bra bit på väg.

Jag tycker att Earth Hour är en bra symbolhandling för att väcka uppmärksamhet och sätta fokus på klimatfrågan som idag är ett av de största miljöhoten mot vår värld. Som privatperson kan man känna att ens klimatpåverkan inte har en större betydelse. Men om alla gör något för att minska sin klimatpåverkan så kan det göra stor skillnad.

Det finns många saker som du kan göra för att minska din klimatpåverkan. Sänk temperaturen med någon grad hemma så sparar du både på miljön och pengar. Byt ut dina lampor hemma till lågenergilampor och LED-lampor, då minskar du energianvändningen med 70-80 procent i jämförelse med vanliga glödlampor. Tänk efter innan du väljer bilen. Medelsvensken släpper totalt ut sex ton växthusgaser (CO2e) per år. Om du normalt pendlar två mil på vardagarna och låter bilen stå en dag veckan kan du spara upp till 0,6 ton CO2e per år. Kött har också stor klimatpåverkan. Om du äter vegetarisk mat två dagar i veckan kan du spara upp till 340 kg CO2e per år. Det är bara några exempel på vad man som privatperson kan göra.

Järfälla kommun har tagit fram en miljöplan där ett av huvudområdena är Det klimatsmarta Järfälla. Järfälla har som mål att minska koldioxidpåverkan med 50 % fram till år 2020. För att vi ska nå dit behöver vi alla hjälpas åt. Vår fastighetsavdelning arbetar mycket med att energieffektivisera kommunens lokaler. Vi gör även en nulägesanalys över våra tjänsteresor som förhoppningsvis kommer att leda till en handlingsplan för kommunens transporter, så att vi kan resa mer klimatsmart. En cykelplan håller även på att tas fram för att skapa bättre förutsättningar för cykeltrafiken i kommunen.

WWF Världsnaturfonden står bakom kampanjen som är världens största klimatmanifestation. Alla kan anmäla sig till Earth Hour; kommuner, företag, organisationer, trossamfund, privatpersoner och skolor/förskolor. Gör det på www.wwf.se/earthhour

Johanna Edestav
Miljöhandläggare