Järfälla avtalar om nytt äldreboende i Kallhäll

Järfälla kommun överlåter mark till företaget Svenska Vårdbyggen som förbinder sig att bygga 54 lägenheter i form av ett äldreboende på Smedvägen i Kallhäll. Avtalet mellan parterna godkändes den 18 april av kommunfullmäktige i Järfälla där även en ny detaljplan för området fastställdes.

Kommunstyrelsen i Järfälla godkände våren 2015 ett ramavtal med Svenska Vårdbyggen AB med option för bolaget att förvärva del av den kommunägda fastigheten Kallhäll 1:1 för uppförande av ett äldreboende. Ett marköverlåtelseavtal har nu tecknats mellan parterna gällande bland annat 54 lägenheter i form av ett äldreboende om sammanlagt 4 400 kvm BTA som företaget förbinder sig att bygga.

– De kommande åren behöver Järfälla förstärka välfärden och bygga flera nya äldreboenden runt om i kommunen. Förra veckan invigdes ett nytt äldreboende i Viksjö, och nu är det klart att ett nytt äldreboende med 54 bostäder kan påbörjas i Kallhäll, säger kommunstyrelsens ordförande Claes Thunblad (S).

Under fullmäktige den 18 april beslutades också om en ny detaljplan för området vid Smedvägen där äldreboendet ska ligga.

Emelie Grind, samhällsbyggnadsdirektör, emelie.grind@jarfalla.se, 08-580 283 93

Claes Thunblad, kommunstyrelsens ordf, claes.thunblad@jarfalla.se, 070-002 33 92

• socialt arbete