4 000 nya cykelparkeringar i Järfälla

Kommunstyrelsens ordförande Eva Lennström på elcykel.

Järfälla kommun inför en cykelparkeringsnorm som innebär att cykelparkeringar kommer att finnas vid alla nybyggda bostäder, företag och verksamheter. För varje nybyggd bostadslägenhet ska minst två cykelparkeringar uppföras. Det innebär närmare 4000 nya cykelparkeringar under de kommande 4 åren.

När Järfällas kommunfullmäktige träffades den 18 april antog man en parkeringsnorm för att se till att det byggs ett tillräckligt antal parkeringsplatser vid nybyggen i Järfälla. För att även främja cykeln som alternativt färdsätt ingår särskilda riktlinjer för cykelparkeringar. De nya riktlinjerna säger att det ska byggas minst 2,5 cykelparkeringsplatser för varje bostadslägenhet som byggs och pekar även på behovet av cykelparkering i områden vid pendeltågsstationer och busshållplatser.

– Parkeringsnormerna för cykel och bil blir ett bra verktyg i vårt arbete med att göra ett växande Järfälla mer tillgängligt och miljövänligt, kommenterar Eva Lennström, kommunstyrelsens ordförande.

Enligt Järfällas miljöplan för 2010 - 2020 ska resandet med cykel och kollektivtrafik öka med 20 procent. Tidigare i vår antogs ett förslag för att införa cykelpumpar i anslutning till pendeltågsstationer. Den nya cykelparkeringsnormen är ytterligare steg på vägen för att förenkla för kommuninvånarna att kunna välja cykeln istället för bilen.

– Vi tar nu mycket större hänsyn till cykeln som ett viktigt transportmedel i vardagen och vi möjliggör för fler att ta cykeln istället för bilen till jobbet, avslutar Eva Lennström.

Eva Lennström, kommunstyrelsens ordförande
Telefon: 08- 580 286 51

• pendla
  • kommunfullmäktige
  • miljöpåverkan
  • cykelpendling
  • cykelparkering
  • miljö & klimat
  • parkering
  • alternativa färdmedel
  • cykel

Järfälla ligger två mil nordväst om Stockholm C, med 66 000 invånare. Även om storstaden ligger nära - 20 minuter med pendeltåg eller bil till Stockholms C - finns det mesta inom kommunen. Stora friluftsområden, Mälarens vatten, rikt utbud av kultur och föreningar, mångskiftande näringsliv, fina bostadsområden, shopping och väl utbyggd service gör att Järfälla är en kommun att bo, arbeta och trivas i. Välkommen att mötas i Järfälla!