Järfälla drar lärdom av Svenskt näringslivs ranking

2016 års ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner bekräftar det Järfälla misstänkt – vi är bra i mycket, men det är en bit kvar till ett företagsklimat i världsklass.

– Det är med ödmjukhet vi tar del av årets ranking, säger Claes Thunblad, kommunstyrelsens ordförande i Järfälla. Vi har fortfarande mycket att lära för att förbättra relationen med näringslivet. Samtidigt är det glädjande att både kommunpolitikernas, tjänstemännens och skolans attityder till företagande klättrar i årets ranking.

I årets ranking hamnar Järfälla på plats 51 av Sveriges 290 kommuner. Bland de frågor som förbättrats hör just attityder till företagande, men även tillgång till tele- och IT-nät samt vägnät, tåg och flyg. En nyhet i Järfälla är att det kommunalt ägda näringslivsbolaget Järfälla Näringsliv AB sedan våren 2016 hanterar näringslivsfrågor i kommunen.

– Näringslivsbolaget innebär en kursändring i kommunens näringslivsarbete, säger Fredrik Persson, VD i Järfälla Näringsliv AB. Näringslivsrepresentanter har nu genom hälften av platserna i styrelsen insyn i och beslutanderätt i näringslivsfrågor på ett helt annat sätt än tidigare.

Bland annat arbetar näringslivsbolaget med en näringslivsstrategi, som tas fram i samarbete med näringslivet, och som kommer att underlätta ett långsiktigt och målmedvetet arbete för att förbättra näringslivsklimatet. Bolaget ska också intensifiera kontakterna mellan näringsliv, förtroendevalda och tjänstemän för att bygga upp relationer och skapa en gemensam målbild av näringslivet i Järfälla i framtiden.

– Vi behöver kraftsamla kring relationsskapande mellan kommun och näringsliv för att hantera den stora utmaning som kommunens expansion innebär, säger Fredrik Persson. I det ingår att möta de primära förbättringsområden som företagarna ser, nämligen förbättrad information till företagen och utbildning av elever om företagens roll i samhället. Därför tar vi nu nya tag för att föra ut kommunens planer och mål till företagen, samt att utöka samarbetet med skolan.

Länk till rankingen: http://www.foretagsklimat.se/jarfalla/ranking

Mer information

Fredrik Persson, VD Järfälla Näringsliv AB, fredrik.persson@jarfalla.se, 08-580 285 89

Claes Thunblad, kommunstyrelsens ordförande, claes.thunblad@jarfalla.se, 070-002 33 92

• Skåne

Järfälla i nordvästra Stockholm är en av de snabbast växande kommunerna i Sverige. Med ny tunnelbana, vägar och spår växer Barkarby station fram till ett av regionens bästa kollektivtrafiknav. Alla våra stadsdelar, exempelvis Barkarbystaden, växer och det byggs nya attraktiva bostäder för 30-40 000 människor. Samtidigt planerar vi för tusentals nya jobb, högre utbildning och fler besökare.