Nu byggs över 450 nya hyresrätter i Barkarbystaden i Järfälla

Just nu byggs över 450 hyresrätter i Barkarbystaden. Redan i december står 34 av hyreslägenheterna redo för inflyttning. För att Barkarbystaden ska bli klimatsmart har Järfälla kommun bland annat ställt krav på låg energiförbrukning, giftfria byggnadsmaterial och grönytor inne i kvarteren.

Kommunstyrelsens ordförande Cecilia Löfgreen pekar på vikten av ett varierat bostadsutbud med både hyresrätter och andra boendeformer, inte bara för Järfälla utan för hela Stockholmsregionen:

- Äntligen så har vi kommit igång med härlig byggnation med nya hyresrätter! I en växande region som Stockholm så behöver vi hyresrätter och andra boendeformer för att ha en flexibel bostadsmarknad för alla som vill komma hit.

Det är byggherrarna NCC, Byggvesta och Wallenstam som bygger hyresrätter i Barkarbystaden just nu. NCC bygger 34 stycken lägenheter med inflyttning i december 2012. Byggvesta bygger cirka 199 lägenheter som ska stå klara för inflyttning 2013-2014. Wallenstam bygger 240 lägenheter som har beräknad inflyttning under 2014.

Järfälla kommun har ställt krav på att energiförbrukningen ska vara 30 % lägre än de krav som Boverket ställer. Man har även i avtalet reglerat grönytefaktor på kvarteren dels som en del i reningen av dagvatten, dels för att skapa en biologisk mångfald inne i kvarteren. Kommunen har även ställt krav på att byggnaderna bland annat ska innehålla giftfria byggnadsmaterial och att den tekniska konstruktionen av byggnaderna ska vara fuktsäker.

Hyreslägenheterna kommer dels att förmedlas av byggherrarna själva, dels via Stockholms stads bostadsförmedling.

Barkarbystaden är ett av de största utbyggnadsområdena i Stockholmsområdet just nu. Under en tioårsperiod ska en ny stadsdel växa fram som kommer innefatta 5 000 nya bostäder, 6 000 nya arbetsplatser och 120 nya butiker.

Cecilia Löfgreen, kommunstyrelsens ordförande
Telefon: 08- 580 286 51

Erik Nord, projektledare
Telefon: 08- 580 285 71

• bostäder
  • cecilia löfgreen

Järfälla ligger två mil nordväst om Stockholm C, med 67 000 invånare. Även om storstaden ligger nära - 20 minuter med pendeltåg eller bil till Stockholms C - finns det mesta inom kommunen. Stora friluftsområden, Mälarens vatten, rikt utbud av kultur och föreningar, mångskiftande näringsliv, fina bostadsområden, shopping och väl utbyggd service gör att Järfälla är en kommun att bo, arbeta och trivas i. Välkommen att mötas i Järfälla!

Cecilia Löfgreen (M)

Kommunalråd i opposition Politisk styrning 0708- 705 705