Godkänd detaljplan för Järntorgets ca 380 studentbostäder  i Kärrtorp, Stockholm

Godkänd detaljplan för Järntorgets ca 380 studentbostäder i Kärrtorp, Stockholm

Detaljplanen för ca 380 studentlägenheter på Söderarmsvägen har vunnit laga kraft och byggstart planeras till slutet av 2020. Därmed får Stockholm ett viktigt tillskott av nya, välplanerade studentlägenheter i bra läge till en rimlig hyra.

Studentlägenheterna kommer vara uppdelade på tre hus längsmed Söderarmsvägen nära både tunnelbana och centrum.

I projektet ligger fokus på, utöver att optimera planlösningarna, också skapa ytor för möten.
I bottenvåningen görs därför plats för affärslokaler längs med söderarmsvägen. Projektet omfattar till största delen 1 rok om ca 25 kvm men även ett fåtal 2 rok om ca 34 kvm. Arkitekt är Andreas Hiller på Hermansson Hiller Lundberg arkitekter.

Husen byggs i trä av högkvalitativa moduler tillverkade av Järntorgets dotterbolag Bomodul och avsikten är att projektet Svanenmärks.

– Studentbostäder är inte bara en förutsättning för högre utbildning utan även tillväxt, vi ser verkligen fram emot att omsätta projektet i praktiken och produktionsstarta senare i år, säger Carl Bohman, Affärsområdeschef företagsmarknad Järntorget. Att vi dessutom Svanenmärker projektet är extra roligt och ligger helt i linje med våra ambitioner för hållbara bostäder.

Första inflyttningarna startar preliminärt från årsskiftet 2021 / 2022. Alla lägenheter planeras att förmedlas genom Stockholms stads bostadsförmedling.

Järntorgetkoncernen har även 304 studentbostäder i Gubbängen samt 131 studentbostäder i Ruddammen under pågående produktion.

Järntorgetkoncernen utvecklar bostäder samt förvaltar egna fastigheter. Verksamheten omfattar bostadsutveckling från markförvärv till överlämning av färdiga fastigheter till de boende. Vår projektportfölj omfattar ca 3 300 byggrätter i Stockholms och Uppsala län. Vi uppför cirka 400 bostäder per år, såväl bostadsrätter som äganderätter och hyresrätter.

Julia Eklund

Presskontakt Marknad 08-564 875 59