Resning av stången vid midsommarfirande på Stenegård. Ett av många arrangemang av Järvsö Hembygdsförening.

100 ÅR I HEMBYGDENS TJÄNST

En levande, växande och hållbar hembygd för alla. Starka ledord när Järvsö Hembygdsförening firar 100 år som förening.

Järvsö Hembygdsförening har haft en viktig roll i Järvsö sedan 1923 och spelade en stor roll under 1980-talet när den gemensamma satsningen på det Järvsö vi ser idag startade. ”Med rötter i vår historia ska vi vara med och skapa en levande, växande och hållbar hembygd för alla”. Ja så lyder Järvsö Hembygdsförenings vision och lördag den 6 maj är det hela 100 år sedan föreningen grundades.

- Alltsedan 1923 har vårt engagemang i bygden varit stort där vi som förening jobbar för att göra kulturarvet levande. Det gör vi genom att bland annat arrangera flera stora evenemang såsom Nationaldagen, Midsommarfirandet på Stengård och Julmarknaden som tillsammans drar över 10 000 besökare varje år,
förklarar Maria Rosén, styrelseledamot i hembygdsföreningen.

Det lokala destinationsbolaget stöttar och värdesätter det arbete som utförs av föreningen högt och menar att det är viktigt för både lokalbor såsom besökare. Föreningens evenemang och initiativ för att bevara och vårda både materiella värden som själva Hembygdsgården och historiska vandringsstigar, såväl som immateriella värden som att föra vidare hantverkstraditioner tillför en viktig dimension till bygden. Amanda Sandahl, Destinationschef på Destination Järvsö förklarar vidare,

- Det ideella arbete som läggs ned för att säkerställa att vår historia och kultur bärs med in i framtiden är fantastiskt! Järvsö Hembygdsförening har i 100 år borgat för hållbarhet, kvalitet och engagemang. Det berikar Järvsö, både för oss som bor här såväl som för våra besökare som får ta del av allt det fina föreningen erbjuder!

Dagen till ära arrangerar föreningen ett gediget program för att fira. Öppet hus i hembygdsgården med visningar, jubileumskonsert i Järvsö kyrka och jubileumsmiddag på anrika Järvsöbaden är bara en del av programmet. Styrelseledamoten Maria Rosén avslutar tydligt med visionen för Järvsös framtid som diskuterats i förenings styrelse,

- Järvsö ska fortsätta vara en blomstrande ort med bibehållen själ och rötter i vår historia.