Nu stundar invigning av den helrenoverade STF Undersvik Gårdshotell och vandrarhem. Foto: Isabella Ståhl.

Invigning av STF Undersvik Gårdshotell och vandrarhem

Nytt spännande samarbete när Svenska Turistföreningens nya anläggning STF Undersvik Gårdshotell och vandrarhem etablerar sig i Destination Järvsö. Idag invigs den helrenoverade besöksanläggningen.

– Vi letar aktivt efter genuina, personliga och hållbara anläggningar, både sådana som vi kan driva själva och boenden som vi kan jobba med via samarbetsavtal. Läget, storleken, historien och miljön gjorde att vi direkt föll för Undersvik Gårdshotell och vandrahem. En anläggning som kan vara öppen året runt, lätt att ta sig till och som är välkomnade. Målsättningen är att det ska vara en inkluderande mötesplats för natur- och kulturupplevelser som inspirerar till både lärande, aktivitet, vila och reflektion, säger Peter Eriksson, chef STF Boenden.

Som nybliven medlem i Destination Järvsö är STF Undersvik Gårdshotell och vandrarhem delaktig i den fortsatta utvecklingen av destinationen. Idag 21 september är det invigning av den totalrenoverade anläggningen. Gården ligger naturskönt vid Ljusnans strand mellan Järvsö och Orbaden i Hälsingland och erbjuder cirka 130 bäddar. Allt från dubbelrum med dusch och toalett, flerbäddsrum samt möjligheten att hyra ett eget hus med bastu. I huvudbyggnaden finns restaurang med fullständiga rättigheter med lokala matupplevelser, sällskapsytor och flera konferensrum.

- Jag är otroligt nyfiken på vilka besökare vi kommer att få möta här, det är så spännande när man öppnar en helt ny verksamhet, även om platsen i sig har en lång historia. Det känns som vi kompletterar utbudet i Järvsö och Hälsingland på ett fint sätt och jag ser fram emot att utveckla den här platsen tillsammans med våra gäster och medarbetare i många år framöver, säger Charlotta Netsman, platschef STF Undersvik Gårdshotell och vandrarhem.

Naturskönt läge vid älven Ljusnan och utsikt över bergen i Hälsingland. Foto: Isabella Ståhl.

Faktaruta STF Undersvik Gårdshotell och vandrarhem

• Öppnar för allmänheten september 2023
  • Öppet året runt
  • Cirka 130 bäddar fördelat på 43 rum
  • Rum med toalett och dusch, familjerum, flerbäddsrum
  • Gästkök
  • Hundvänlig anläggning
  • Grupper & läger
  • Restaurang med fullständiga rättigheter
  • Webbplats: www.svenskaturistforeningen.se/undersvik

STF är en ideell medlemsförening, grundad 1885 som arbetar för att alla ska ha tillgång och upptäcka Sveriges natur och kultur, idag och i framtiden. Föreningen har ett starkt fokus på minskat klimatavtryck, småskalig turism och ett hållbart friluftsliv. En viktig aspekt för att kunna upptäcka Sverige är att man kan övernatta. Inom STF familjen finns det idag cirka 250 boenden, ett brett utbud av fjällstationer, fjällstugor, hotell, vandrarhem, värdshus, B&B, fyrar, pensionat och mycket annat. Ett 50-tal drivs i egen regi, främst i fjällen och andra ägs och drivs av egna företagare som är anslutna till STF via ett samarbetsavtal Gemensamt för dem alla är att de är personliga, genuina och hållbara med fokus på natur och kulturupplevelser.

Kontakt STF Undersvik Gårdshotell och vandrarhem

Charlotta Netsman, Platschef, 0791-42 04 65, charlotta.netsman@stfturist.se

Högupplösta bilder för fri publicering, fotograf Isabella Ståhl måste anges.